Foto: HAG Anlegg/Morgedal EntreprenørFoto: HAG Anlegg/Morgedal EntreprenørFoto: HAG Anlegg/Morgedal EntreprenørFoto: HAG Anlegg/Morgedal EntreprenørFoto: HAG Anlegg/Morgedal EntreprenørFoto: HAG Anlegg/Morgedal EntreprenørFoto: HAG Anlegg/Morgedal EntreprenørFoto: HAG Anlegg/Morgedal EntreprenørFoto: HAG Anlegg/Morgedal EntreprenørFoto: HAG Anlegg/Morgedal EntreprenørFoto: HAG Anlegg/Morgedal EntreprenørFoto: HAG Anlegg/Morgedal EntreprenørFoto: HAG Anlegg/Morgedal EntreprenørFoto: HAG Anlegg/Morgedal EntreprenørFoto: HAG Anlegg/Morgedal EntreprenørFoto: HAG Anlegg/Morgedal EntreprenørFoto: HAG Anlegg/Morgedal Entreprenør

Monterte 1.000 tonn tung betongundergang trygt på plass

Etter månedsvis med planlegging og døgnkontinuerlig drift fra forrige fredag kveld til mandag morgen har HAG Anlegg i arbeidsfellesskap med Morgedal Entreprenør AS på vegne av Statens vegvesen montert en 1.000 tonn tung kulvert under jernbanen på prosjektet fv 72 nedføringsvei Darbu.

Arbeidet gikk dermed etter planen, inkludert montering av spor og kjøreledning slik at toget kunne gå som normalt i henhold til planen mandag morgen.

– Denne helgens arbeider har vært en enorm suksess takket være meget god planlegging og fantastisk innsats fra alle involverte, forteller daglig leder Geir Nilsen i HAG Anlegg AS.

Hendelsen ble viet stor oppmerksomhet både fra Statens vegvesen og konsulentene som er involvert i prosjektet. Dette er et av delprosjektene i den store utbyggingen av E134 Damåsen-Saggrenda.

– Dette er ikke operasjoner som Statens vegvesen gjør hver dag, og dermed ikke entreprenørene heller. Det var en tung operasjon med en svær konstruksjon som skulle løftes på plass, og vi kom i mål og kan nå senke skuldrene litt i forhold til denne delen av prosjektet. Denne operasjonen var nok det elementet som vi hittil har forbundet med størst risiko, forteller Tom Hedalen, prosjektleder utbygging for prosjektet E134 Damåsen-Saggrenda i Statens vegvesen Region sør.

Arbeidet gikk dermed etter planen, selv om man fikk en liten utfordring i starten i forbindelse med store togproblemer i Oslo fredag ettermiddag.

– Det gjorde at man kom i gang noe senere enn planlagt, selv om dette ble relativt raskt tatt inn igjen. Det var også noen utfordringer med et elektrotekniske arbeidet, men vi kom i mål som planlagt, legger Hedalen til.

Selv om det var mye planlegging i forkant av arbeidene, tok det betongkjempens langsomme, men smidige ferd på en veibane dekket med solide jernplater, bare 23 minutter. Det sørget to enorme, tyskproduserte trekkvogner for. En person fra transportfirmaet styrte det hele fra et instrumentpanel han bar over skulderen, melder vegvesen.no.

Først ble den 1.000 tonn tunge betongkolossen løftet om lag 10 centimeter opp fra bakken. Deretter ble den kombinerte vegundergangen og jernbanebrua kjørt de snaue 100 meterne fram til og inn i den utgravde jernbanefyllinga, der Sørlandsbanen passerer Buskerud folkehøgskole. To trekkvogner side om side, med hver 18 akslinger og fire hjul på hver aksling, totalt 144 hjul, sørget for at transporten gikk som smurt. Kun en kort stopp underveis, noen jordklumper måtte fjernes på den ene siden. To trekkvogner side om side, med hver 18 akslinger og fire hjul på hver aksling, totalt 144 hjul, sørget for at transporten gikk som smurt. Kun en kort stopp underveis, noen jordklumper måtte fjernes på den ene siden.

Så fortsatte ferden inn i den åpne spuntgropa av jernvegger på hver side av jernbanefyllinga. Da undergangen og jernbanebrua var på rett plass ble den senket på bakken. Hele operasjonen var 100 prosent vellykket. Den gikk raskere og mer problemfritt enn de fleste hadde regnet med.

– Nå hiver vi oss rundt og gjør klart for å støpe gulv inne i kulverten slik at vi kan ta den i bruk som anleggsvei når vi skal gå løs på neste store oppgave, Fiskumelva bru, legger Nilsen til.

Ny fv. 72 Darbu er del av det store vegprosjektet E134 Damåsen-Saggrenda fra Øvre Eiker til Kongsberg i Buskerud. fv 72 åpner høsten 2017, E134 Damåsen-Saggrenda åpner høsten 2019. 

Se video: