Ill. Dots på vegne av A-lab arkitekterIll. Dots på vegne av A-lab arkitekterFlyfoto Kristiansand havn og kanalbyen. Foto: Kjell Inge SøreideIll. Dots på vegne av A-lab arkitekterIll. Dots på vegne av A-lab arkitekterIll. Dots på vegne av A-lab arkitekterIll. Dots på vegne av A-lab arkitekterIll. Dots på vegne av A-lab arkitekterPlan for området

Transformerer havneområde til ny bydel i Kristiansand

Et tidligere industrielt havneområde i Kristiansand er i ferd med å forvandles til en ny bydel, Kanalbyen. 

Kanalbyen

Prosjektet eies av Kristiansand Havn (50%), J.B. Ugland Eiendom (40%) fra Grimstad og Vedal Utvikling AS (10%) fra Oslo, som innledet samarbeid i 2013. Reguleringsplanen hjemler 72.000 kvadratmeter bebyggelse: rundt 62.000 til boliger og 10.000 til næring. Byggetomta er på 58 mål, og ble verdsatt til 255 millioner kroner i 2013. 

Kristiansands Havns behov for mer havneareal medførte at bystyret vedtok flytting av havneaktivitet ut av byen til Kongsgård og utbyggingen av Silokaia i Kristiansand er i ferd med å gi byen en ny moderne og levende bydel.
Er i gang

Arbeidet på tomta er godt i gang, og vil når det står ferdig inneholde 700 boliger, offentlig badeplass, luftige byrom og en 335 meter lang kanal.
Sven Erik Knoph er ansatt i WSP og er innleid som daglig leder av Kanalbyen. I utviklingen av Kanalbyen var det viktig for eierne at dette var et byutviklingsgrep med gode kvaliteter og som ville skape begeistring. Både hos politikere, kommunen og hos befolkningen.
– Kanalbyen er et godt eksempel på en ryddig og god prosess, hvor utbygger har samarbeidet tett med administrasjonen i kommunen. Det har gjort at blant annet reguleringsprosessen har vært gjennomført på kort tid. En åpen dialog har også vært helt avgjørende, både mellom eierne (Kristiansands Havn og JBU Eiendom/Vedal Utvikling), med direkte involverte og ikke minst med andre som bli berørt av prosjektet. Dette har skapt forutsigbarhet og entusiasme blant partene som er eller blir involverte i prosjektet, sier Knoph. 

Kanalbyen AS ble etablert i 2010. I tillegg til å være daglig leder i Kanalbyen, har WSP bistått med flere rådgivingstjenester i tidligfase av prosjektet. Dette har blant annet inkludert å legge strategi for gjennomføring av prosjektet, sørge for at økonomistyring og investeringskalkyler, tilrettelegge for en god kommunikasjon med kommunen og håndtering av risikoelementer.
Fri ferdsel
I Kanalbyen vil det bli fri ferdsel langs kanalen og sjøen, og mellom bebyggelsen. I følge Sven Erik Knoph, er det viktig at Kanalbyen blir et sted for alle. Det er tilrettelagt for gode byrom som er tilgjengelig for allmenheten og beboerne, variasjon i leilighetsmiks og priser.
– Vi har høye ambisjoner når det gjelder Kanalbyen, og håper det blir en bydel hele Sørlandet får glede av, sier Knoph.
– Kanalbyen er et fremtidsrettet byutviklingsprosjekt, som tar høyde for omgivelsene, eksisterende tilbud og som har fokus på brukerne, i alle ledd. Med Kilden Teater- og konserthus i umiddelbar nærhet, og de naturskjønne omgivelsene på Odderøya er det ikke rart dette er et kjærkomment prosjekt hos mange, sier WSPs regiondirektør i Sør-Vest, Jill Akselsen.