Bybanens depotområde

Foto: Skanska

Som en del av utbyggingen av Bybanen i Bergen har Skanska Norge, Drange Maskin og Bravida bygget et depot med administrasjon, verksted og vognhall på Kokstad.

Fakta

Bybanens depotområde

Sted: Flesland

Prosjekttype: Nybygg, kontor, verksted og hall

Totalkostnad eks mva: 1 mrd kroner

Bruttoareal: 80 mål, 25.000 kvm bygg

Tiltakshaver: Bybanen Utbygging

Hovedentreprenør adm bygg og verksted og generalentreprenør vognhall: Skanska Norge

Teknisk hovedentreprenør: Bravida

Grunnentreprenør: Drange Maskin

Arkitekt og totalrådgiver: Mott MacDonald, Irland

Underentreprenører og leverandører: Oppmåling: Skanska Survey l Grunnarbeider: Halvorsen Grave & Transportservice l Graving for fundamenter inne i vognhall: Dale Entreprenør l Glassfasader: PokoAl l Anleggsgartner: Tommys Hage og Anlegg l Asfalt: NCC Industry l Ferdigbetong: NorBetong l Betongelementer: Nobi Voss l Kjerneboring: Betongskjæring l Gulvstøp: Betonggulv l Fasadeelementer og beslag: J Johnsen & Sønner l Stålarbeid: DS Stålkonstruktion l Taktekking: Fløysand Tak l Taksikring: Carl Stahl l Solavskjerming: Vental l Trapper og rekkverk: Mib Pol l Tømre/stålarbeider: JH Nævdal Stålygg l Himlinger og systemvegger: Innomhus l Maling, gulv, epoxy: BHB l Parkett: ABS Parkettgruppen l Flislegger: Stor-Bergen Mur & Flis l Rørlegger: Bravida l Elektro: Frøland & Noss l Ventilasjon: Hamstad l Heiser: Kone l Branntetting: Brann og sikkerhetsforum l Sprinkler: Tore Eide l Lås og beslag: Kaba l Adgangskontroll: Efasec l Gjerder: Heldal l Porter: Alubar l Stillas/maskiner: UCO l Byggevarer: Optimera l Rent tørt bygg: Rent Tørt Bygg Consult

Depotområdet er på cirka 80 mål og det meste er enten bebygd eller har infrastruktur i eller over grunn.

Tiltakshaver er Bybanen Utbygging. Irske Mott MacDonald har vært totalrådgiver og arkitekt, mens Skanska Norge har ført opp administrasjonsbygget og verkstedet i en hovedentreprise og vognhallen i en generalentreprise.

Bravida har utført elektro/rør/klima-entreprisene i administrasjonsbygg og verksted som totalteknisk hovedentreprise og varme og sanitæranlegget på vognhallen som UE til Skanska i generalentreprisen. Drange Maskin har utført tomteplanering og grunnarbeid.

Fire bygg
Det er fire bygg på området; vognhall på cirka 13.000 kvadratmeter, verkstedbygg på 8.000 kvadratmeter, administrasjonsbygg på 4.000 kvadratmeter og et likeretterbygg på 200 kvadratmeter. Vognhallen er hele 301 meter lang, og dermed Bergens tredje lengste bygg. Verkstedbygg og administrasjonsbygg er bygget sammen.

Skanskas to entrepriser var på til sammen 440 millioner kroner, Bravidas var på 125 millioner kroner og Drange Maskins på 142 millioner kroner, alle eks. mva. Totalt er det investert cirka en milliard kroner (eks. mva.), på depotområdet. Grunnarbeidene startet 1. juli 2013, og bygg og infrastruktur stod ferdig i februar i år.

Spesialbygg
Prosjektsjef Jarle Grønsdal i Skanska Norge forteller at de største utfordringene i prosjektet har vært å få til god logistikk på en så stor byggeplass, arbeid med infrastruktur i grunnen og HMS.

– Vi har gjort et omfattende sikringsarbeid. Byggene på depotområdet er spesialbygg, ulikt både næringsbygg og boliger og vi er stolt av prosjektet, sier Jarle Grønsdal.

Fire lærlinger i Skanska har tatt fagprøver på byggene på depotområdet, tre i betongfag og en i tømrerfag.

At utbyggingen er spesiell understrekes av seniorrådgiver Rune Jenssen i Bybanen Utbygging.

– Det skal bygges bybaner flere steder i Europa og mange kommer til Bergen og Kokstad for å lære, påpeker han.

Felles oppheng
Knut Dale, avdelingssjef for elektro i Bravida, forteller at selskapet har utført elektro, rør og klima-entreprisene på administrasjonsbygg og verkstedbygg.

– Vi har benyttet underentreprenører for enkelte deler av entreprisen, dette gjelder Kaliber As på varme- og kjøle-entreprisen, Tore Eide AS på sprinkler-entreprisen, Schneider Electric AS på SD/automasjonsentreprisen og Norsk Ventilasjon AS på kanalmontasje, sier Dale.

– Vi startet opp våre arbeider i 2014 og hadde seks i administrasjon og 30 fagarbeidere med da aktiviteten var på topp. Våre største utfordringer var arbeid i høyden og å oppnå god fremdrift for de ulike fagene. Vi organiserte arbeidet slik at vi startet øverst og jobbet oss nedover. De tekniske fagene, bortsett fra sprinklerinstallasjoner, har i stor grad benyttet seg av felles oppheng av installasjoner, spesielt i verkstedhallen, noe som har vært med å eliminere problemer som ellers kunne oppstått. Det har vært interessant å være på en type bygg som ikke er oppført på Vestlandet tidligere, sier legger Dale til.

196 dagers grunnarbeid

Depotområdet ligger på Kokstadflaten, nær Bergen lufthavn Flesland. Det meste av de 80 målene har fjellgrunn. Drange Maskin opparbeidet tomten og bygget adkomstvei. Arbeidet omfattet blant annet rydding av 137 mål vegetasjon, masseutskiftning av 120.000 kubikkmeter løsmasser, sprenging og opplasting av 356.000 kubikkmeter steinmasser, uttransport av 132.000 kubikkmeter sprengsteinsmasser, utlegging og komprimering av 200.000 kubikkmeter sprengsteinsmasser, planering av 80 mål og legging av VA-grøfter, kabelgrøfter, avfallsledninger og pumpeledninger. Grunnarbeidet ble fullført på 196 arbeidsdager.

Utenom byggene finnes det 6.000 løpemeter skinnegang, parkering for cirka 50 biler og grøntareal på området. I grunnen under byggene er det store betongfundamenter og drøyt 400 løpemeter med verkstedsgraver.

Stålbygg
Produksjonsleder Øystein Espedal i Skanska Norge sier at alle tre byggene er tilnærmet rektangulære.

– Bærende konstruksjon er i stål, ferdigbetong og hulldekker. Heisgruber og verkstedsgraver er støpt vanntett. Det er brukt cirka 3.000 tonn konstruksjonsstål, 4.000 kvadratmeter hulldekker og 10.000 kubikkmeter betong i byggene, sier Espedal.

Takene har q-dekker som er isolerte og tekket med takbelegg. Fasadene på administrasjonsbygget har metallkassetter kledd med Alucobond og glass. Verkstedbygg og vognhall har fasader av isolerte sandwichelementer.

Både verkstedbygg og vognhall har glassparti i taket. Administrasjonsbygget har teppeflis, belegg, fliser, parkett og datagulv, mens verkstedbygget har betonggulv med epoksybelegg og vogn- hallen hovedsakelig asfaltdekke.

Alle byggene er universelt utformet. I verkstedbygget er det montert en vegg for å dempe lydgjennomgang til administra- sjonsbygget.

Fjernvarme
Byggene er prosjektert og ført opp etter Tek10. Administrasjonsbygget varmes med vannbåren gulvvarme i første etasje og radiatorer videre opp. Verkstedbygget har vannbåren takvarme. All oppvarming er basert på fjernvarme. Administrasjonsbygget og verkstedbygget har balansert ventilasjon. Verkstedbygget og vognhallen er fullsprinklet. I den sørlige enden av vognhallen står det en buffertank som rommer 300 kubikkmeter sprinklervann. Administrasjonsbygget har solavskjerming med utvendige screens mot sør og øst og innvendige lameller. Verkstedbygget har faste innvendige lameller mot øst.


Flere prosjekter