F.v.  Halvard Gavelstad, Terje Røising og Frank Jaegtnes.

Varedatabaseleverandørene lanserer fellesprosjektet B-Link

Norske Rørgrossisters Forening (NRF), Norsk Byggtjeneste AS og Elektroforeningen (EFO) lanserer nå selskapet og konseptet B-Link som skal være med å bygge opp den digitale byggenæringen.

Det er selskapet IFD SignOn AS som nå etablerer den digitale kommunikasjonsplattformen B-Link, og endrer samtidig selskapsnavnet til B-Link AS.

- Med denne navneendringen gjør vi oss klare til å gå ut i markedet med en nyutviklet digital kommunikasjonsplattform innen bygg, anlegg og eiendomsnæringen, sier daglig leder i B-Link, Terje Røising.

Røising representerer bransjeforeningen NRF. Sammen med Norsk Byggtjeneste og EFO er B-Link et resultat av fem års samarbeid og en samlet investering på 15-20 millioner kroner.

– Dette skal bidra til en enklere og tidsriktige digitale arbeidsprosesser. Både Innovasjon Norge og bransjeforeningene har bidratt med utviklingskostnadene og spesialistkompetanse gjennom utviklingsløpet, legger de tre aktørene til.

Fra papir til digitale arbeidsprosess
Aktørene har store ambisjoner med selskapet; de skal ta en posisjon på vegne av byggenæringen for å sikre digitalisering gjennom hele verdikjeden. Arbeidet med å standardisere egenskaper både i buildingSMART dataordbok og standarden ETIM er en sentral del av denne posisjonen.

– Det er viktig for oss som bransjeeid kommersielt selskap å sikre en god tjeneste som skaper gevinst både i plan-, bygge- og vedlikeholdsfasen, sier Halvard Gavelstad, som representer deleier Norsk Byggtjeneste, og som er styreleder i B-Link AS. NRF, Norsk Byggtjeneste EFO eier hver en tredjedel av selskapet.

B-Link skal levere innhold, både produktdata og egenskaper til den digitale byggeplassen.

B-Links kommunikasjonsplattform gir direkte forbindelse med varedatabasene til NOBB, EFO og NRF som representerer 1,5 millioner produkter fra 1.800 leverandører innen bygg, elektro og VA/VVS.

Den tekniske plattformen løsningen er bygget på er utviklet av selskapet Inmeta Crayon.

– Vi er stolte av løsningen vi nå lanserer, og vi forventer flere tusen bruker i løpet av noen år. Målet er nasjonale standarden for vareinformasjon i næringen , legger Gavelstad til. På sikt jobber de også med ideen om å lansere løsningen utenfor landets grenser.

Gått foran
– Bransjene som har gått foran innen digitalisering er i stor grad plan- og arkitektfunksjoner. Nå er det viktig at alle aktører innen bygg-, anlegg- og eiendomssektoren blir med på det digitale skiftet. Dette er avgjørende for å oppnå bygg som oppfyller krav til luftkvalitet, lydopplevelse og miljø og som vil være kritisk for å bygge morgendagens- og ikke gårsdagens løsninger, understreker Gavelstad.

– Byggenæringen er spesiell på sitt vis og aktørene har særegne utfordringer. Det handler om å gå fra papir til digitale arbeidsprosessen, og her er det lang vei å gå. Digitaliseringen er nødvendig og det skjer fort, legger Gavelstad til.

Digitalt bransjeansvar
– Samarbeid for en bedre og helhetlig løsning har vært avgjørende for at vi skal lykkes med å etablere en ny nasjonal standard for en langt bedre innkjøpsprosess. Vi vil gjøre vårt for å bidra til at arkitekter, innkjøpere og prosjektledere kan ta i bruk løsninger som bidrar til gode og framtidsrettede innkjøp. Vi har gjort oss verdifulle erfaringer siste året. Vi ser at samarbeid er avgjørende for å lykkes med å tenke mer helhetlig og på tvers av bransjesiloer sier Frank Jaegtnes fra EFO.

Ønsker testkunder
De nærmer seg nå en ferdigstilling av prosjektet.

– Nå ønsker vi å lansere en tidligfase-versjon og samarbeide med kunder som er kommet langt i å effektivisere plan- og innkjøpsprosessene, sier Røising.

30. september inviterer de tre aktørene inn til et frokostmøte på Radisson BLU Scandinavia hotell i Oslo for å fortelle om B-Link og ambisjonene der har for selskapet.
– Her håper vi bransjen stiller opp for å høre om konseptet, avslutter Gavelstad.