Oslo havn med Akershus festning i bakgrunnen og et cruiseskip liggende ved kai. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Fare for streik ved 22 havner fra torsdag

Dersom partene i havnemeklingen ikke blir enige innen fristen onsdag kveld, vil 22 havner landet rundt være i streik torsdag morgen.

 Fakta om hvilke havner som tas ut i en eventuell streik

* Dersom Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og NHO Logistikk og Transport (NHO LT) ikke blir enige i meklingen, blir følgende 22 havner tatt ut i streik fra torsdag:

Havner omfattet av Rammeavtalen:

* Fredrikstad, Moss, Oslo, Drammen, Larvik, Skien/Porsgrunn, Kristiansand, Sandenes, Stavanger, Bergen, Ålesund, Trondheim og Mo i Rana.

Havner omfattet av Sør- og Nord-Norge-avtalen;

* Horten, Brevik, Arendal, Haugesund, Kristiansund, Steinkjer, Sandnessjøen, Bodø og Hammerfest.

Mosjøen og Tromsø er allerede i konflikt og tas ikke ut i streik.

(Kilde: Riksmekleren, Frifagbevegelse.no)

Meklingen mellom Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og NHO Logistikk og Transport (NHO LT) startet tirsdag, og ved midnatt onsdag kveld går meklingsfristen ut.

Det er tre tariffavtaler partene skal bli enige om: Den ene er den såkalte Rammeavtalen som gjelder fastlønnssystem for losse- og lastearbeidere, mens de to øvrige er Havneoverenskomsten og Losse- og lasteoverenskomsten for Sør-Norge, den såkalte Sør- og Nord-Norge-avtalen.

Skjær i sjøen

Blir ikke partene enige, tas 239 ansatte ved til sammen 22 havner ut i streik.

– Det er veldig mange skjær i sjøen, så jeg blir ikke overrasket om det blir streik, men vi stiller til mekling med et mål om å finne en løsning som vi kan leve med, sier NTFs forhandlingsleder Fenn Samuelsen til Frifagbevegelse.no.

Det store stridsspørsmålet i meklingen er hvilken rolle konvensjon 137 hos FNs arbeidslivsorganisasjon ILO skal ha i tariffavtalen. ILO-konvensjonen gir havnearbeiderne fortrinnsrett, men ikke monopol, på lossing og lasting av skip, og er implementert i tariffavtalene for havnearbeiderne.

– Streik er nederlag

NTF gikk inn i forhandlingene med en presisering av konvensjonen, mens NHO-forbundet på sin side krevde hele fortrinnsretten fjernet. Dermed ble det forhandlingsbrudd 25. mai, og det blir nå opp til riksmekler Nils Dalseide å få partene til å bli enige om en felles kurs.

– Streik er nederlag for begge parter, så vi vil alltid forsøke å unngå det. Men vi er ikke vanskelig å be opp til kamp om det er det motparten ønsker, sier leder Bjørn Steffensen i Norsk Havnearbeiderforening til Bergensavisen.

Det er bare havnene i Tromsø og Mosjøen som ikke blir tatt ut i en eventuell streik. Årsaken er at disse havnene har vært i konflikt helt siden 2013.