E. C. Dahls bryggeri

E.C. Dahls er en institusjon – for ikke å si kulturinstitusjon – i Trondheim. Derfor er det bare naturlig at det blir stor festivitas, blant annet med ordføreren i spissen, når det markeres at en omfattende ombygging av det tradisjonsrike anlegget i Strandveien er avsluttet.

Fakta

E. C. Dahls bryggeri
Sted: Trondheim
Bruttoareal: 5.983 kvm
Byggherre: Ringnes E. C. Dahls Eiendom
Leietaker: E. C Dahls Bryggeri
Prosjektkostnad: 51 millioner kroner (eks. mva.) på bygg, samlet 110 millioner kroner (eks. mva.) inkl. bryggeriutstyret
Arkitekt: Norconsult Solem Arkitektur
Prosjekt- og byggeledelse: Optiman Prosjektledelse
Interiørarkitekt: ARC Arkitekter

Rådgivere:
RIB: Karl Knudsen = RIBR: Cowi = Rådg. ing VVS: Sweco = Rådg. ing elektro: Elteam

Underentreprenører/leverandører:
Bygningsmessige arbeider: Betonmast Trøndelag = Riving tanker: AF Decom = Riving bygg: Anleggspartner 1 Midt-Norge = Logistikk: Prøven Transport = Grunn og betong: TekTon og Anleggsmaskiner = Stålkonstruksjoner: Trondheim Stål = Mur/puss: Bugge = Glass/aluminium: Ratdal = Maler/gulvbelegg: Brøttemsmo & Lervik = Storkjøkken: Myhrvold Storkjøkken = Fast innredning lab etc.: Kilab = Rørlegger: Helgemo Rørteknikk = Ventilasjon: Comfort-Teknikk = Elektro: Elteam = Heis: Heis 1 = Restaurant: Brasserie Cava = Bryggeritanker: Braucon = Flaskelinje: Comac = Fatlinje: KHS

Og ikke bare har bryggeridelen fått en kraftig modernisering. Innenfor veggene er det også blitt plass til et «øl-senter», med ny pub, restaurant og selskapslokaler, og et besøkssenter der man både kan se hvordan øl blir brygget samt delta i egne ølkurs. 

Prosjektleder Kjell Håvard Nilsen fra konsulentfirmaet Optiman Prosjektledelse AS er ikke i tvil når han beskriver det som et spennende oppdrag, og at det til tider har vært utfordrende å bringe bygningsmassen, der de eldste delene er fra 1900, opp til dagens standard.
– Vi fikk nok en del overraskelser underveis, men ikke mer enn det vi hadde forventet på forhånd. Det har vært en stor og krevende jobb, og jeg må berømme alle de som har vært med på dette. Innsatsen og interessen for å gjøre en god jobb har vært helt unik, både når det gjelder prosjekteringen, utføringen og alt som dreier seg om bryggeriet har det vært et enormt godt samarbeidsmiljø, sier han. Og er helt enig i at det er like mye et kulturprosjekt som et rehabiliteringsprosjekt. For øvrig er det snakk om en investering på omkring 110 millioner kroner.

Bryggeri og servering
Jobben har dreid seg om flere prosjekt, som hver for seg har hatt sine utfordringer. Kort fortalt har man fått på plass et nytt bryggeri, et eget kompetansesenter for øl samt en ny pub og restaurant.
Alt har sine spennende sider, men ikke minst bryggeriet vil bli et kjærkomment tilskudd til byen. I tillegg til at man fortsatt skal produsere de tradisjonelle Dahls Pils, er det også planlagt produksjon av en rekke andre, nye øltyper innenfor kategorien «håndverks-øl».
Mens selve byggearbeidene kom i gang i september 2015, og var ferdig til sommeren i år, har det allerede blitt brygget øl ved det nye anlegget siden prøvebryggingen startet i begynnelsen av april.
Det nye bryggeriet EC Dahls Bryggeri AS eies av det internasjonale selskapet Acrospires som eies av Carslberg og Brooklyn Brewery. Distribusjon i Norge skjer i Ringnes-regi.

Delte entrepriser
Kjell Håvard Nilsen forteller at man har basert seg på delte entrepriser. Blant de som har bidratt, finner man Norconsult Solem Arkitektur AS som har vært arkitekter, med ARC Arkitekter som ansvarlig for interiøret. Betonmast Trøndelag AS har hatt store deler av byggearbeidene.
– Vi har brukt den eksisterende bygningsmassen, men det har naturligvis vært nødvendig med store oppgraderinger, det vil si full rensk og gjenoppbygging. I den delen av bygget der vi finner pub og restaurant har vi for eksempel skiftet ut dårlige, koblede vinduer som ikke var tidsmessige i utgangspunktet. I hele komplekset er det støpt nye gulv, i bryggeridelen med membran og flis, mens vi i serveringsområdene har beholdt pusset betong, sier han.
Nilsen viser også frem veggene i serveringsområdene. De er teglvegger der man bare har meislet bort pussen.
– Jeg advarte interiørarkitekten, Britt Hassel, om at teglveggene ikke var satt opp for å være synlig, og at vi derfor kunne finne mye rart bak pussen. Men det syntes hun var flott, og resultatet er blitt ganske rått – og veldig fint, mener han.
I restaurantdelen har man også midt inne i bygningsmassen revet og satt opp ganske mange kvadratmeter nytt for å få plass til toaletter og tekniske rom.

Dimensjonene ble en utfordring
Den kanskje mest krevende delen av jobben var knyttet til bryggeridelen, og plasseringen av nye tanker til erstatning for de gamle. Dimensjonene var slik at man måtte lage åpning i ytterveggen mot Strandvegen, og det har man utnyttet til å sette opp en glassfasade slik at de store bryggeritankene også er synlig fra utsiden.
– De gamle tankene lå på planker og søyler som ble overført ned til pælefundamentet i kjelleren. Disse er skiftet ut med nye stående tanker på gulvet i førsteetasjen. For å ta imot denne lasten har vi bygget bjelker og søyler under dekker for å ta imot lasten, bare dette var en kjempejobb med tanke på at det var snakk om åtte nye tanker hver på 40.000 liter og høyde på ti meter, forteller Nilsen.
Også å få disse på plass var også krevende, ikke minst fordi det ikke var mulig å lage stor nok åpning i fasaden til å ta de inn oppreist. Og Nilsen legger vekt på at Prøven Transport gjorde en kjempejobb her, blant annet når man transporterte inn tankene horisontalt og heiste dem opp til stående inne i bygget.
– Vi tok ut bjelkene mellom etasjene, og erstattet disse med stålbjelker. Tankene står i fire felt, vi måtte ta ut ett og ett felt og montere inn stål før vi gikk videre til det neste. Når så tankene skulle inn, måtte vi ta ut stålet, få inn tankene og deretter remontere når de var på plass, en ganske stor logistikkjobb, sier han.

– Artig utfordring
Leif K. Bårdstu hos Norconsult Solem Arkitektur AS har sammen med Klaus Madsen hatt arkitektjobben i prosjektet, og han sier det har vært en fantastisk artig utfordring for en arkitekt.
– Man har den historiske siden, sammen med bryggeriet og de utadvendte og publikumsrettede delene i form av restaurant og pub samt besøkssenteret. Og det kan også ses på som et slags brohode i Nyhavna, som er en nokså nedkjørt bydel. Kanskje dette er en nysatsing som man kan håpe trekker med seg mer renovering i området, sier han.
For serveringsstedene ga det seg mer eller mindre selv når man skulle finne løsningene, og der kom også den rutinerte restaurantmannen Roar Hildonen med tidlig.
– Han visste hva han ville ha, og dermed kom det raskt på plass et romprogram. For besøkssenteret gjaldt det å lage en rundløype, som delvis er på plass til åpningen, men som kan utvides over tid. De gamle bygningene har mye spennende, sier Bårdstu. Han er også fornøyd med at man fikk åpnet den gamle inngangen fra Strandveien, som har vært murt igjen i mange år. Dermed har man inngang direkte til et portrom som kan brukes til ulike aktiviteter. Man tok også i bruk det gamle bryggerrommet fra tidligere Aktiebryggeriet, men flotte kobberkjeler og annet utstyr. Her skal det ikke brygges øl, i stedet gir det gode lokaler for å starte besøksomvisningene med et lite foredrag og noen smaksprøver.
Også Bårdstu fremhever arbeidet med å få inn de nye tankene som spennende og utfordrende.
– Der var det trangt, og vi laget dataanimasjoner for å finne ut hvordan vi skulle få dem inn og på plass. Når det gjelder bryggeridelene, kom det også godt med at vi hadde et nært og godt samarbeid med de tyske leverandørene av det nye utstyret, forteller han.

Oppdraget vokste
Betonmast Trøndelag AS har hatt hånd om store deler av byggearbeidene, og Tommy Sørensen som har ledet denne delen av arbeidet beskriver det som et i utgangspunktet enkel entreprise, som vokste kraftig underveis.
– I utgangspunktet var det snakk om noen lettvegger innvendig, litt systemhimlinger og enkle vindusskrifter, sammen med en glassvegg for en underentreprenør og en del annet. Men som det ofte skjer med rehabiliteringsprosjekter vokste det underveis, og vi har bistått i alle ledd der det har vært behov for vår assistanse, sier han.
– Vi har fått noen overraskelser underveis, ikke minst ble det krevende å bringe anlegget opp til dagens standard. Vi jobbet tross alt med en bygningsmasse der deler var over hundre år gamle, og det har vært ønskelig å heve standarden betraktelig.
Også Sørensen fremhever den positive holdningen man har møtt fra alle som har vært engasjert i prosjektet, alle har vært innstilt på å lykkes.
– Og det har vært spennende. Det er ikke ofte vi får være med på å bygge et bryggeri, og eierne flagger jo selv at dette skal bli verdens største mikrobryggeri, sier han.

Historisk
Fremover vil det komme mye spennende fra bryggeriet, og med serveringsstedene ligger det også an til en god bruk av det store anlegget.
Imidlertid snakker vi om et anlegg med lang og god historie, og det kan også være på sin plass å nevne noe som har skjedd siden Erich Christian Dahl grunnlag bryggeriet i 1856 og leverte sitt første bayerøl året etter. Fra det opprinnelige anlegget på Kalvskinnet – der det også har vært store rehabiliteringer de siste årene – flyttet man til Strandveien etter fusjonen med Aktiebryggeriet i 1966, og siden har man holdt til der.


Flere prosjekter