<p><i>MILEPEL. Anleggslederne Stein Ivar Lilleås og Brynjar Thorsby og assisterende prosjektleder og prosjektøkonom Øyvind Holen i Hæhre  foran østsiden av tunnelen på strekningen Varpe bru-Smedalsosen. I løpet av august når Hæhre en ny milepel når de flytter trafikk over på deler av den nye veien.</i></p>Tyinkrysset, på østsiden av den nye Filefjellstunnelen.Det er brukt stein fra Voss i tunnelportalen på vestsiden.Hæhre-anleggslederne Stein Ivar Lilleås og Brynjar Thorsby og assisterende prosjektleder og prosjektøkonom Øyvind Holen i Hæhre.Her skal det åpnes for trafikk i løpet av august. Da skal det samtidig arbeides med lokale sideveier under brua.Det er stor aktivitet på vestsiden av Filefjellstunnelen.Anleggsleder Stein Ivar Lilleås er fornøyd med fremdriften i E16 Varpe bru - Smedalsosen-prosjektet.

Hæhre på plan i 857-millionerskontrakt

Ett år før offisiell åpning, er Hæhre Entreprenør på plan i det omfattende prosjektet E16 Varpe bru – Smedalsosen mellom på Filefjell.

– Vi bygger en mil vei på vestsiden av den nye Filefjellstunnelen, og så er det fire kilometer vei i dagen på østsida av tunnelen. Vi er ferdige med 8,7 kilometer vei av det totale prosjektet, og er der vi skal være både tidsmessig og økonomisk i prosjektet, sier anleggsleder Brynjar Thorsby i Hæhre til Byggeindustrien.

Foran plan i tunnelen

Arbeidet på E16-strekningen mellom Varpe bru i Vang kommune og Smedalsosen i Lærdal kommune, startet opp mai 2014. Kontrakten til Hæhre er på 857 millioner kroner.

Totalt skal det bygges 19,4 kilometer ny vei i E16-prosjektet mellom Oslo og Bergen. Den nye veien, som inkluderer fire bruer og Filefjellstunnelen på cirka seks kilometer, skal sørge for at veien blir enklere og drifte og holde åpen om vinteren.

Filefjellstunnelen hadde gjennomslag den 27. oktober i fjor og rundt 560.000 kubikkmeter masse er tatt ut og brukt som fyllmasse på strekningen i dagen.

– I tunneldelen av prosjektet ligger vi foran plan. Hele tunnelen er asfaltert, og vi når en viktig milepel i januar-februar 2017 når elektroarbeidene settes i gang. Det er tidligere enn planlagt, så ferdigdatoen i dette prosjektet er det ingen fare for, sier anleggsleder Stein Ivar Lilleås i Hæhre.

Skal bygge under trafikkert E16

Den neste store milepelen i prosjektet kommer nå i løpet av august. Da skal deler av den ferdigstilte veien på østsiden av tunnelen, inkludert en av de fire bruene, tas i bruk.

Det betyr at Hæhre, som tidligere ha bygd ny vei over den gamle og trafikkerte E16, nå i stedet skal bygge under en fulltrafikkert europavei.

– Når vi får trafikken over oss, så krever det nitid HMS-arbeid. Vi er i ferd med å sette opp solide rekkverk nå, slik at vi kan gå i gang med å gjøre ferdig de nødvendige sideveiene rundt Tyinkrysset. Dette er en kompleks fase av prosjektet, og selv om det er vanlig å delåpne noen deler av nye traseer underveis i et prosjekt, så er det litt spesielt å skulle ha trafikken gående over seg. Det er krevende i seg selv, sier Lilleås.

I Byggeindustrien nummer 12, som kommer i slutten av denne uken, kan du lese mer om Hæhres prosjekt på fjellet mellom øst og vest.