Eier Ole Gjermundshaug i Gjermundshaug Gruppen og daglig leder Ståle Øvergård i Gjermundshaug Anlegg går spennende tider i møte med gigantinvesteringer innen vei og jernbane i Hedmark og Oppland.

Posisjonerer seg for anleggsboom

Med nyetablert masse­forflyttingsselskap og anleggsentreprenører i god vekst, er Gjermundshaug Gruppen klar for rekordaktivitet i Mjøs­regionen. 

– Det skal investeres 20 milliarder i ny vei og jernbane i Mjøsregionen i løpet av 10-15 år. Dette markedet ønsker vi å posisjonere oss for, sier eier Ole Gjermundshaug i Gjermundshaug Gruppen.

Masseforflyttingsselskap
I vår kom nyheten om at Gjermundshaug Gruppen etablerer et rent masseforflyttingsselskap som skal operere på siden av anleggsentreprenørene Gjermundshaug Anlegg AS og Anlegg Øst Entreprenør AS, som er en del av Gjermundshaug Gruppen. Masseforflyttingselskapet har fått navnet GMM AS og er et direkte svar på E6- og dobbeltsporutbyggingen som planlegges i Hedmark og Oppland.

– Vi vet det er behov for en aktør som kan drive med tung masseforflytting i vårt hovedmarkedsområde, men vi har også ambisjoner om at GMM kan bidra ved store prosjekter i andre deler av landet, sier Gjermundshaug.

Har engasjert Rognerud

Ifølge Gjermundshaug vil GMM starte å ansatte folk i siste halvår av 2016 og planen er å komme seg inn i prosjektmarkedet i løpet av første halvdel av 2017. Den første maskinpakken med fire Caterpillar 772-trucker, og en 80-tonns og to 50-tonns Cat-gravere, blir levert utover høsten.

Ole Gjermundshaug kan røpe at de har leid inn masseforflyttingsekspert og tidligere bedriftseier Johan Rognerud til oppbyggingen av GMM.

– Rognerud sitter på verdifull kompetanse og gode kunderelasjoner som vi ønsker å dra nytte av, sier Gjermundshaug.

Han har stor tro på at selskapet fort kan markere seg som en betydelig masseforflyttingsaktør og spår at GMM vil omsette for rundt 100 millioner kroner i løpet av 2-3 år.

Resultat på 14 prosent

2015 var et godt år for anleggsvirksomheten i Gjermundshaug Gruppen. Anlegg Øst Entreprenør på Lillehammer og Alvdalsbaserte Gjermundshaug Anlegg omsatte for til sammen 312 millioner og leverte totalt et driftsresultat på 43 millioner kroner. Det betyr et resultat på respektable 14 prosent.

– Vi kan ikke forventet slike resultater hvert år, men vi har ambisjoner om å ligge over gjennomsnittet i bransjen og har 7,5 prosent resultat som en målsetting i strategien vår, opplyser Gjermundshaug.

Må regne på småjobber
Også 2016 har startet bra for anleggsvirksomheten. Satsingen mot jernbane fortsetter å høste frukter og selskapet regner seg nå som totalleverandør til jernbaneprosjekter opp til 50 millioner kroner.

Anleggsselskapene har også flere veikontrakter, men daglig leder Ståle Øvergård i Gjermundshaug Anlegg, konstaterer at de ofte må regne på prosjekter som er betydelig mindre enn de ønsker seg. De fleste i størrelsen 5 til 20 millioner kroner. Ifølge Øvergård er veikontrakter med en størrelse som er tilpasset mellomstore entreprenører, det vil si rundt 200 millioner kroner, nærmest fraværende i markedet.

– Det kommer svært sjelden veikontrakter i størrelsen vi ønsker oss i Region øst. Enten er kontraktene små eller så er de på mange hundre millioner eller enda større. Mellomsjiktet er nesten borte og det synes vi er veldig synd, sier Øvergård, som også etterlyser en jevnere tilgang på kontrakter fra Statens vegvesen.

– Veldig mange kontrakter kommer ut samtidig på vårparten, så stopper det opp på høsten. Jeg tror alle ville vært tjent med en jevnere tilgang, sier han.

Totalprosjekter
Øvergård forteller at de også har en del oppdrag for private byggerherrer. For tiden utfører de blant annet et totalprosjekt i forbindelse med infrastrukturbygging til et boligområde i Elverum.

– Vi ser at de store offentlige byggherrene vil satse mer på totalprosjekter, så for oss er det viktig å få trent litt på dette, sier Øvergård. Han tror det vil være fornuftig av Statens vegvesen å gå for flere totalprosjekter der entreprenør får mulighet til å bidra tidligere i prosessen.

– Vi mener kontrakter med tidlig entreprenørinvolvering vil gi bedre løsninger og man vil få ned konfliktnivået som er et problem for bransjen, understreker Øvergård.

Fokus på lærlinger
Lærlinger utgjør en viktig del av rekrutteringen til anleggsvirksomheten i Gjermundshaug Gruppen. Ifølge Ole Gjermundshaug sikter de imot å ha ti prosent lærlinger. Anlegg Øst Entreprenør og Gjermundshaug Anlegg vil i år ta inn fem nye lærlinger og nylig tok to lærlinger fagbrevet og fortsetter nå i selskapet. Anleggsmaskinførere utgjør hovedtyngden av lærlingene i anleggsvirksomheten.

– Det har alltid vært viktig for oss å rekruttere nye folk til bransjen. Hele bransjen må ta ansvar slik at vi unngår underskudd på nyrekruttering, fremhever Ole Gjermundshaug. Han er meget positiv til at de store offentlige byggherrene nå ønsker å sette krav til andelen lærlinger og fagarbeidere i kontraktene.