Foto: Thomas Rødseth

Kjempeløft i Oslo sentrum

JM Norge AS, region Entreprenørs totalentreprise Storgata 14 - 18 for Stormgård AS, er så godt som ferdig. Den store tårnkrana, som sto midt i kvartalet, ble begynt demontert natt til tirsdag. 

– Det er trikke- og bussavganger både i Storgata og i Nygata, så her i Stenersgata ved inngangen til Oslo City er det eneste stedet det var mulig å få heist krana ned, sier assisterende anleggsleder i JM Norge AS, Thomas Rødseth.

Sammen med kollegaene Morten Støtterud (prosjektleder) og Haakon Ingvaldsen (arbeidsleder) overvåket han nedriggingen i mandag kveld. Forberedelsene og planleggingen begynte allerede i januar i år.

Store dimensjoner
Tårnkrana, en MD485, med en krokhøyde på 60 meter er leid fra Kranor, som både monterte og nå demonterer kjempen, som har en utligger på 60 meter og en bakbru på 25 meter.

Nordic Crane bisto med to kraner. Den største, en 500 tonns mobilkran, løftet ned tårnkrana i flere deler. Totalt går det med tre til fire netter til hele jobben.

– Å heise ned går relativt fort. Det som er tidkrevende er alt mellomarbeidet med å løsne bolter og demontering i mindre deler som skal transporteres ut, sier Rødseth.

Spenningen var mest knyttet til utliggeren på 17 tonn som skulle ned. Men med fingerspitzgefühl ble den 60 lange konstruksjonen forsiktig og vellykket lagt ned i Stenersgata rett før kl. 23.

Ganske heftig
– Hvis ti er det mest komplekse, er dette en syver eller åtter på skalaen. Spesielt fordi vi er midt i Oslo sentrum og med mange høye bygninger rundt oss, sier Trond Borch, montasjesjef hos Kranor.

Borch har ansvaret for den daglige driften av monteringer og nedmonteringer i Kranor, og forteller at de har rundt fem tilsvarende oppdrag i året.

– Vind er absolutt det verste. Med en vindstyrke på over seks sekundmeter må vi bare stoppe. I store operasjoner som dette er planlegging alfa og omega. Uforutsette ting kan skje, men med god planlegging bidrar man i det minste til å minimere risikoen. De som er her nå, har drevet med dette i flere år og vet hva de driver med.

– De bør ikke ha nevneverdig utviklet høydeskrekk?

– Nei, men man skal ha respekt for høyden. Men med direkte skrekk bør du finne deg noe annet å gjøre, avslutter Borch.