<p><b>Boligmodulen på Ivar Aasen-plattformen installeres ute på feltet på Utsirahøyden.</b></p> Foto: Det NorskePlattformdekket på Ivar Aasen installeres ute på feltet på Utsirahøyden. Foto: Det NorskeOversiktsbildet over Ivar Aasen-plattformen. Foto: Det Norske

Monterer moduler på over 15.000 tonn i Nordsjøen

Flere tusen byggearbeidere fra selskaper i inn- og utland har bygd moduler på 15.000 tonn til Ivar Aasen-feltet på Utsirahøyden i Nordsjøen.

Plattformdekket på Ivar Aasen-plattformen, som ligger vest for Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen, er nå ferdig installert. Til sammen er moduler på 15.000 tonn blitt løftet på plass på understellet, ved hjelp av løftefartøyet Saipem 7000, skriver Det Norske i en pressemelding.

- Det er alltid en lettelse når en slik kritisk operasjon er ferdig. Vi går nå inn i sluttfasen i prosjektet for å klargjøre plattformen for produksjon i desember. Vi er på oppløpssiden for et prosjekt som vi har gjennomført som planlagt, sier prosjektdirektør for Ivar Aasen, Bård Atle Hovd.

Enormt byggeprosjekt

Han er svært fornøyd med gjennomføringen av installasjonen, og utbyggingsprosessen generelt som er blitt ledet fra Trondheim.

Det er selskapet SMOE i Singapore som har bygd hoveddelen av plattformdekket, som er 108 meter langt og 38 meter bredt. På det meste har over 2300 personer fra 35 nasjoner arbeidet med prosjektet ved havnen i Singapore.

Etter nærmere 15 millioner arbeidstimer ble det massive byggeprosjektet transportert til Norge av selskapet Cosco. Plattformen ble skipet ut fra havnen i juni og kom fram til Norge en måned senere.

Boligmodul fra Stord

Boligmodulen til Ivar Aasen-plattformen er bygd på Stord av Apply Leirvik. Boligkvarteret ble løftet inn på plass og montert sist uke, veier 2100 tonn og har en høyde på 40 meter.

Modulen er på i alt syv etasjer med et samlet areal på rundt 3300 kvadratmeter.

Det har 70 enelugarer, rekreasjonsområder, kontorer, sykestue, kontrollrom, helikopterdekk, – alt som skal til for å drive et lite samfunn ute på Utsirahøyden.

- Vi er svært fornøyd med prosjektet og arbeidet Apply Lervik har utført. Prosjektet er levert innen tidsfrist og kostnadsrammer, men fremfor alt er vi glade for det gode HMS-arbeidet som er utvist, sier administrerende direktør Karl Johnny Hersvik i Det norske i en pressemelding.

Produksjonsstart i desember

I helgen ble også broen mellom plattformen og flotellet Prosafe Zephyrus lagt ned. Det betyr at ferdigstillelsen kan begynne.

Det er selskapet Aibel AS, en av Norges største aktører innen prosjektering, nybygg, vedlikehold og oppgradering i olje- og gassindustrien, som har fått kontrakten for ferdigstillelsen av plattformen fram til planlagt produksjonsstart i desember. De neste uker og måneder vil det arbeide opp mot 400 mennesker samtidig ute på feltet.

- Dette er den første store utbyggingen for Det norske som operatør, sier Bård Atle Hovd.