Konsernsjef Albert Kr. Hæhre i Hæhre & Isachsen Holding.

Hæhre til samferdselsministeren: - Påse at etatene dine følger loven

I et brev til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen advarer Albert Kr. Hæhre om at lovbrudd kan bli normen hvis ikke de statlige bestillerne tar sitt ansvar.

Konsernsjef Albert Kr. Hæhre i Hæhre & Isachsen Holding skriver denne uken til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen for å be statsråden påse at Statens vegvesen følger regelverket om arbeidstid og avlønning i sine prosjekter.

Ifølge Arbeidstilsynet er det siden 2013 avdekket ulovlig nattarbeid, ansatte som jobber for mye og som mangler overtidsbetaling og feriepenger i byggingen av fastlandssambandet Ryfast i Rogaland.

Albert Kr. Hæhre reagerer kraftig på det han mener er en ulovlig forskjellsbehandling som setter hele bransjekulturen i Norge i fare.

– Vi ser at utenlandske arbeidere fortsatt avlønnes utenfor det som er det norske regelverket. Dette gjelder for både utenlandske og norske aktører, påpeker han overfor Byggeindustrien.

Nødt til å bryte loven

Hæhre skriver i brevet at seriøse aktører nødvendigvis vil måtte tape i konkurransen mot lovbryterne hvis de store statlige bestillerne ikke påser at regelverket følges.

«Tidligere hadde man kanskje den oppfatning av at disse problemene kun gjaldt for enkelte av de utenlandske entreprenørene. Man vet nå at flere norske entreprenører etterhvert har latt seg friste til å tilpasse seg avlønningsmetoder herunder «fiksing» av såkalte fastadresser for å unngå reise- og innkvarteringskostnader. Bare denne «fiksingen» kan fort gi en useriøs entreprenør 80/100 kr. Pr. arbeidede time i fordel. Jeg har hørt historier om eiere av norske entreprenørselskaper som har uttalt at enten tilpasser vi oss dette regimet eller så går vi konkurs. Vi må ha jobb for å overleve!», skriver han i brevet.

Les hele brevet i sin helhet her.

– Bruk fagforeningene

– Vi sa ifra om dette allerede i 2012, men vi er på ingen måte i mål. Nå ser vi at noen norske aktører føler seg tvunget til å begå lovbrudd. Det er ikke noen annen måte å konkurrere på. Jeg har hørt det bli sagt at man bare må tilpasse seg regimet som gjelder, og det regimet er at lovbrudd tillates, tordner Hæhre.

– Vegvesenet vil miste sin innsigelsesrett overfor entreprenørene hvis de ikke er konsekvente her. Hva slags system får vi da? spør han.

Hæhre sier han håper at to hovedting skjer i norsk anleggsnæring:

– Først håper vi at LO og deres organisasjoner får flere medlemmer og den nødvendige ryggdekningen til å drive sitt arbeid. Hvis alle i Norge var organisert, ville ikke dette ha vært et problem. Det andre er at Vegvesenet skjerper sine interne rutiner, slik at det som nå tilsynelatende har skjedd i Eiganestunnelen, ikke skjer igjen. Solvik-Olsen må påse at etatene hans følger loven.

– Kan forbedre oss

Prosjektleder Gunnar Eitefjord, som Hæhre også nevner i sitt brev til samferdselsministeren, vedgår i en epost til Byggeindustrien at Vegvesenet kan bli bedre.

«På generelt grunnlag kan jeg si deg at vi er opptatt at det skal være ryddige og forsvarlige ordninger i bransjen og at våre anlegg skal være en trygg arbeidsplass for alle som arbeider der. Vi ønsker sjølsagt også at det skal være en likebehandling av alle aktørene. Lønns- og arbeidsvilkår inkludert arbeidstidsordninger er krevende å følge opp noe vi ser hver dag f. eks. ved at en arbeidstidsordning som er lovlig på en kontrakt, ikke er lovlig på en annen. Og vi kan alltid forbedre oss – det tilsteber vi. Og vi skal være de første til å beklage når vi trår feil.

For øvrig så skal vi gi vårt tilsvar til Arbeidstilsynet innen den fristen tilsynet har satt. Ut over det har jeg ingen kommentarer nå», skriver han.