Illustrasjon: Plan Arkitekter / Statens vegvesen

NRK: - Kostnadssprekk for Hordfast holdes hemmelig

Vegdirektoratets anbefaling om Hordfast, hvor kostnadssprekken i gigantprosjektet også belyses, deles ikke med offentligheten.

Det skriver NRK Hordaland i en artikkel på sine nettsider torsdag.

Fjordkryssingsprosjektet Hordfast er, ifølge artikkelen, den dyreste strekningen på fergefri E39 mellom Stavanger og Trondheim.

Nå skal Vegdirektoratet, ifølge NRK-artikkelen, ha sagt sitt om nøyaktig hvor og hvordan de mener Hordfast bør bygges, hvilke konsekvenser det vil få, og hvor stor kostnadssprekk de forventer.

– Vi har utarbeidet en konsekvensutredning for strekningen mellom Stord og Os med en anbefalt trasé og en faglig begrunnelse fra Vegvesenet sin side, uttaler pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Vegdirektoratet.

– Må revurderes

– I tillegg er det laget et tilleggsnotat som redegjør for kostnadsøkningen vi har i dette prosjektet, sier han til NRK.

Men hva som står i disse dokumentene, er foreløpig hemmelig. Vegdirektoratet har, ifølge statskanalen, ikke ført det to uker gamle brevet inn i postjournalen, slik de er lovpålagt.

Statsminister Erna Solberg har tidligere uttalt at Hordfastmå revurderes, siden prosjektet, etter flere kostnadsoverskridelser, har en anslått prislapp på 39 milliarder kroner.

Direktoratets anbefaling og konsekvensutredning blir derfor viktig i en politisk betent sak.

Endret forklaring

Vinje sier overfor NRK at han ikke har noe svar på hvorfor brevet ikke er journalført, men at det unntas offentligheten fordi det anses som et internt saksdokument mellom Vegvesenet og Samferdselsdepartementet, med kopi til Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

De to departementene har ført opp brevet i sine postlister under navnet «Statlig plan E39 Stord-Os».

Kommunaldepartementet skal, ifølge artikkelen, først ha sagt til NRK at de ikke hadde fått noe formelt om Vegdirektoratets anbefaling, men endret forklaring da det ble vist til brevet. Departementet skal da ha skrevet at «dette er et ikke offentlig arbeidsdokument som grunnlag for Statens vegvesens arbeid med planforslaget».

NRK skriver i artikkelen at brevet derimot utgjør et sammendrag og kostnadsoverslag for Hordfast som Samferdselsdepartementet enten politisk eller administrativt skal godkjenne.