Illustrasjon: Statens vegvesenIllustrasjon: Statens vegvesenIllustrasjon: Statens vegvesenIllustrasjon: Statens vegvesenIllustrasjon: Statens vegvesenIllustrasjon: Statens vegvesenIllustrasjon: Statens vegvesenIllustrasjon: Statens vegvesenIllustrasjon: Statens vegvesen

Rassikringsarbeid og stasjonsbygging ute på anbud

Statens vegvesen har lyst ut konkurranse for rassikring av Dølsteinfonna og Fantebrauta og bygging av ny kontrollstasjon på europavei 136 i Rauma.

Det skriver Vegvesenet i en melding på sine nettsider torsdag.

Frist for å levere tilbud er klokken elleve om formiddagen 6.september, opplyser Vegvesenet.

Europavei 136 gjennom Romsdalen er, ifølge meldingen på vegvesen.no, en viktig transportåre for Møre og Romsdal, og det får merkbare økonomiske konsekvenser når veien stenges. Fantebrauta og Dølsteinfonna, som ligger ved Horgheim omtrent 13 kilometer fra Åndalsnes, er utsatt for snøskred, skriver Vegvesenet.

Rassikring

Ved Fantebrauta skal det bygges en 240 meter lang løsmassetunnel i betong. Mot fjellsiden i hver ende av tunnelen skal det bygges voller inntil vegen med bratt støtside mot fjellet for å opprettholde og muligens redusere sannsynligheten for steinsprang mot vegen. Sikringseffekten ved Fantebrauta antas å bli fullgod mot snøskred.

Dølsteinfonna er i dag delvis sikret med en voll som er ment for å redusere for lufttrykket fra snøskred, samt å fange opp eventuelle skredmasser. Vollen er omtrent fire meter høyere enn veien og mellom tre og åtte meter høyere enn terrenget på skredsiden. Ny voll skal bygges seks meter høyere enn veibanen, og vil komme nærmere inn mot veien og sammen med høyere voll vil dette føre til at lufttrykket fra skredet flyttes høyere opp fra veien, skriver Vegvesenet. Sikringseffekten ved Dølsteinfonna økes ved at vollen forlenges, forhøyes og flyttes nærmere vegen enn i dag. I vollen inngår omtrent 3.200 kvadratmeter natursteinsmur mot veibanesiden.

Kontrollstasjon

Illustrasjon: Statens vegvesen

Bygging av kontrollstasjon Romsdalen er, ifølge meldingen, avhengig av finansiering over statsbudsjettet for 2017. Kontrollstasjonen skal ligge på Marstein, omtrent 16 kilometer fra Åndalsnes.

Her skal det bygges en moderne kontrollstasjon for store kjøretøy til erstatning for stasjonen ved Trollveggenutsikten på Horgheimseidet. Stasjonen skal bestå av kontor- og ekspedisjonsbygg og kontrollhall med grav og vekt. Det vil bli tilrettelagt for bruk av ny teknologi, som opplegg for kjennemerkeskanner, vektfølere i vegbanen, to-veis videoovervåkning av vegen før kontrollstasjonen og termisk fotografering av bremser, heter det i meldingen fra Vegvesenet.