Kjell Martin Ellingsdalen (fra venstre), Bengt Fredrik Straith, Grethe Østby Stave og Henning Bråtebæk kan fornøyd slå fast at prosjektet er en foreløpig suksess. Foto: Avinor Oslo Lufthavn

Tar av med luftig miljøprosjekt på Gardermoen

Lufting av jord og grunnvann ved Oslo Lufthavn har gitt gode resultater for å få bukt med høy konsentrasjon avisningsvæske.

Det skriver Avinor i en pressemelding tirsdag.

Siden 2011 har Oslo Lufthavn gjennomført et pilotprosjekt der målet er å se på miljøeffekten av å tilføre luft til jord og grunnvann. Lufteprosjektet har så langt gitt svært gode resultater, Avinor.

Hvert år blir det benyttet mellom tusen og to tusen tonn propylenglykol på Oslo Lufthavn for å avise fly før de tar av. I tillegg saltes det med kaliumformiat for å unngå glatte landingsbaner. Noe av disse kjemikaliene vil havne i grøntområdene langs landingsbanene.

– Dette er en type forurensning som ikke er farlig for mennesker, og bakteriene i jorda vil som regel selv klare å bryte dem ned. I de høyest belastede områdene kan jord og grunnvann imidlertid ha behov for hjelp, sier avdelingssjef for Vann- og avløpshåndtering, Grethe Østby Stave.

Bakterier tar kjemikaliene

Det meste av kjemikaliene samles, ifølge pressemeldingen fra Avinor, opp i egne systemer før de renner av fly og asfalt, men omtrent 10 prosent av glykolen vil følge med flyene ut til de grønne stripene langs banene. Disse stripene er designet med tanke på at naturen selv skal håndtere denne type forurensning. Det er for eksempel ikke tilfeldig hvilke planter som vokser langs banesystemene, heter det i pressemeldingen.

– Nedbryting av glykol og formiat skjer ved at kjemikaliene er «mat» for bakterier som finnes naturlig i bakken. Ulempen er imidlertid at bakteriene forbruker oksygen mens de spiser, og forholdene for det som lever i bakken blir oksygenfattig og utfordrende å leve i, forklarer Stave.

– Pilotprosjektet har gitt gode resultater og har vist at vi på lang sikt vil bidra til å reetablere naturlige forhold i grunnen dersom tilstrekkelig mengde oksygenrik luft tilføres til bakken, tilføyer hun.

Åpnet i sommer

Planlegging av neste trinn av «Lufteprosjekt vestre rullebane» ble satt i gang høsten 2014, og boring av nærmere 70 luftebrønner ble utført sommeren 2015. Våren 2016 er det gravd omtrent 1.000 meter grøfter og lagt ned 12.000 meter med brønnrør, lufterør, trekkerør og strømkabler. Rør og kabler er koblet til 3 containere med aggregat som sørger for at luft blir pumpet ut til brønnene.

Offisiell åpning av Lufteprosjektet ble foretatt 15. juni 2016.

–Vi er heldige som har intern kompetanse og ressurser som vi kan bruke på tvers for å oppnå det vi har fått til i dette prosjektet. I tillegg har vi fått verdifull ekstern bistand fra blant annet Cowi, sier Stave.