Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Kommuner kan fritt bygge gang- og sykkelveier med enklere standard - Vegdirektoratet tydeliggjør regelverket

Ketil Solvik-Olsen

Publisert: 12.07.2016 03:59.

– Vi skal bygge mer sykkelvei og få mer igjen for pengene. Det er bra at Vegdirektoratet nå tydeliggjør at kommuner og fylker har stor frihet i hvordan de bygger gang- og sykkelveier.

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Daglig leder tiltalt for grovt skattesvik og farlige arbeidsforhold: - Særdeles skjerpende omstendigheter

  • Ny daglig leder i Opplandske Betong

  • Nye Veier og Veidekke i gang med ny jernbanebru i Brumunddal

Nettleder

Vil bli et koronavalg

Les også:

  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen
  • Daglig leder tiltalt for grovt skattesvik og farlige arbeidsforhold: - Særdeles skjerpende omstendigheter
  • Ny daglig leder i Opplandske Betong
  • Nye Veier og Veidekke i gang med ny jernbanebru i Brumunddal
  • Ny rapport: Energieffektivisering kan frigjøre mer energi enn all norsk vindkraft
  • Senneset med prognoser frem mot 2030 i sin siste analyse-fremleggelse
  • Vegvesenet overleverte føringsveg til Statnett - vekk frå Sotrasambandet
  • Maxbo tester live shopping med videomøte i byggevarehusene
  • Christoffer Hansen ny distriktssjef i Cembrit
  • Ski Bygg har blitt til XL-BYGG
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet

Flere kontrakter

  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

- Dermed imøtekommer vi ønskene fra en rekke lokalpolitikere som ønsker lokale tilpasninger for å gi sine barn og unge tryggere ferdsel langs veier, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Sammen med KS har Samferdselsdepartementet fått innspill fra kommuner og fylkeskommuner om utfordringer ved å bygge gang- og sykkelveier. Som et resultat av dette sender nå Vegdirektoratet ut et notat som tydeliggjør hvilket muligheter og ansvar kommunene og fylkeskommunene har til bygge lokalt tilpassede gang- og sykkelveier, heter det i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.

– Jeg fikk en rekke henvendelser fra ordførere som fortalte om skyhøye kostnader ved å bygge gang- og sykkelvei, og som hevdet de kunne få mer igjen for pengene dersom de fikk legge til grunn lokale tilpasninger med enklere standard enn det Statens vegvesens håndbøker tilsier. Vegdirektoratet har nå sendt ut et eget notat til regionene for å tydeliggjøre at fylkeskommuner og kommuner står fritt til å fravike Statens vegvesens krav til standard hvis de ønsker det på eget veinett.

På riksveiene har Statens vegvesen klare krav til standard. Men kommuner og fylkeskommuner kan på eget veinett etablere gang- og sykkelanlegg som fraviker Statens vegvesens krav til standard når det gjelder bredde og kvalitet. Når det gjelder skilting og oppmerking av gang- og sykkelanlegg er imidlertid Statens vegvesen ansvarlig myndighet for fravik, siden dette innebærer fravik fra trafikkreglene.

– Det er fullt mulig for kommuner og fylkeskommuner å bygge ut gang- og sykkelveier basert på lokale løsninger med enklere standard, men som kan gi fullgode løsninger for de gående og syklende. Noen steder er det viktig å bygge brede gang-/sykkelveier som kan håndtere store antall syklister/gående, andre steder er det langt færre fotgjengere, men som likevel har stort behov for å skjermes fra trafikken på veien. Målet er å få bygget mer gang- og sykkelvei for pengene. Dette skal selvsagt ikke gå på bekostning av trafikksikkerheten, sier Solvik-Olsen.

Vegdirektoratet har sendt ut et klargjørende notat om saken innad i Statens vegvesen, mens Samferdselsdepartementet informerer KS i et brev.

Brev til KS
Notat fra Vegdirektoratet 

Nøkkelord:

Anlegg
 

Bransjeaktører positive til royal-forslag

 

Departementet med forslag for å sikre midlertidig brukstillatelse
i royalsaken

 

Daglig leder tiltalt for
grovt skattesvik og farlige arbeidsforhold:
- Særdeles skjerpende omstendigheter

 

Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

 

Renta kjøper alle aksjer i Byggesystemer

Annonsørinnhold
 

Ny software forenkler prosesser og håndtering av miljøkrav
- ved hjelp av digitale produktdata


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen