Illustrasjonsfoto: Ådne Homleid

Norsk-italiensk arbeidsfellesskap lavest på Tjernfjelltunnelen

Et arbeidsfellesskap mellom norske Kolbjørn Nilsskog og italienske Toto har levert det laveste tilbudet på riksvei 77 Tjernfjelltunnelen i Nordland.

Det kommer frem av en pressemelding fra Statens vegvesen mandag.

Dette er tilbyderne:

  • ToK Joint Venture: 274.999.999,00
  • Hæhre Entreprenør: 320.830.225,17
  • Skanska: 322.811.603,00
  • PNC Norge: 326.478.180,73
  • Kruse Smith Entreprenør: 328.911.986,80
  • AF Gruppen: 329.737.607,00
  • Strabag: 338.810.416,09
  • Metrostav: 341.554.212,67
  • Leonhard Nilsen og sønner: 346.052.806,69
  • Aldesa: 361.351.902,24

­− Nå skal vi gå igjennom dokumentasjonen og kontrollregne på tilbudene før vi gjør vår innstilling. Vi tar sikte på å signere kontrakt i slutten av august, og hvis alt går etter planen kan entreprenøren være i gang i løpet av høsten, sier prosjektleder Arild Hegreberg i Statens vegvesen.

Prosjekt riksvei 77 Tjernfjelltunnelen omfatter bygging av tunnel, inklusive portaler, samt noe veibygging på begge sider av denne. Tunnelen blir omtrent 3,3 kilometer lang, skriver Vegvesenet i meldingen.

På Junkerdalssiden av tunnelen skal det etableres forskjæring og bygges 480 meter vei som tilknytning til eksisterende riksvei 77.

På Saltdalssiden får riksveien en strekning i dagen på 490 meter med krysstilknytning til E6. I tillegg skal E6 bygges om over en 800 meter lang strekning på begge sider av dette krysset. I tillegg etableres veitilknytning til gammel riksvei 77, skriver Vegvesenet.