En av stasjonene hvor det påpekes mangler ved beredskapsanalysene, er Oslo Sentralstasjon. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

- Beredskapshull på 31 jernbanestasjoner og -tunneler

I en hemmeligstemplet rapport for Jernbaneverket avdekkes svakheter ved beredskapsanalysene på 31 stasjoner og tunneler i Norge.

Det skriver Dagens Næringsliv i en artikkel etter å ha fått tak i rapporten, som er utarbeidet på bestilling fra Jernbaneverket, og skrevet av Lloyd’s Register Consulting.

– De svakheter som kom frem, var i hovedsak kjente for Jernbaneverket. Og er onder gjennomføring. Vi definerte selv 20 tiltak på bakgrunn av denne rapporten. Disse er enten gjennomført eller gjennomføres i løpet av året, sier kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket overfor Dagens Næringsliv.

I alt 50 stasjoner og tunneler skal være gjennomgått i rapporten «Overordnet beredskap», og ved 31 av disse påpekes konkrete svakheter.

Dagens Næringsliv lister opp noe av kritikken som kommer frem i rapporten:

  • «Beredskapsscenariene er på generelt grunnlag mangelfullt beskrevet i rapporten.»
  • «Det kommer ikke tydelig frem i analysene hvordan de er forankret i risikoanalyser.»
  • «Det er uklart hvordan beredskapen håndterer situasjoner der nøkkelroller er forhindret fra å utføre sine tiltenkte oppgaver.»
  • «Virksomheter utenfor Jernbaneverket gis eierskap til eller ansvar for utførelse av en rekke tiltak, eksempelvis NSB eller Brannvesenet. Det stilles derfor spørsmål ved hvordan Jernbaneverket sikrer at etablerte tiltak gjennomføres.»