Det skriver Dagens Næringsliv i en artikkel etter å ha fått tak i rapporten, som er utarbeidet på bestilling fra Jernbaneverket, og skrevet av Lloyd’s Register Consulting.
– De svakheter som kom frem, var i hovedsak kjente for Jernbaneverket. Og er onder gjennomføring. Vi definerte selv 20 tiltak på bakgrunn av denne rapporten. Disse er enten gjennomført eller gjennomføres i løpet av året, sier kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket overfor Dagens Næringsliv.
I alt 50 stasjoner og tunneler skal være gjennomgått i rapporten «Overordnet beredskap», og ved 31 av disse påpekes konkrete svakheter.
Dagens Næringsliv lister opp noe av kritikken som kommer frem i rapporten:
- «Beredskapsscenariene er på generelt grunnlag mangelfullt beskrevet i rapporten.»
- «Det kommer ikke tydelig frem i analysene hvordan de er forankret i risikoanalyser.»
- «Det er uklart hvordan beredskapen håndterer situasjoner der nøkkelroller er forhindret fra å utføre sine tiltenkte oppgaver.»
- «Virksomheter utenfor Jernbaneverket gis eierskap til eller ansvar for utførelse av en rekke tiltak, eksempelvis NSB eller Brannvesenet. Det stilles derfor spørsmål ved hvordan Jernbaneverket sikrer at etablerte tiltak gjennomføres.»
- Nøkkelord
- Anlegg
- Jernbane
- Jernbaneverket
- HMS