Torgeir Brovold, Nettalliansen (t.v) og Espen Kåsin, Rejlers Embriq (t.h.) er godt fornøyd med at utrullingen i Nettalliansens AMS prosjekt er i gang i h.h. til planlagt oppstart, og ser frem til fortsettelsen: Innen utgangen av 2018 så skal det leveres nye smarte strømmålere til over 180.000 husstander over hele Norge.

Nettalliansens AMS-prosjekt er i rute

Rejlers Embriq AS inngikk i juli 2015 en avtale med Nettalliansen AS om innføring og drift av nye smarte strømmålere (AMS) til over 180.000 hjem over hele Norge.

Prosjektet startet opp i august 2015, og utrullingen har nå startet som planlagt! Det er Rakkestad Energi som er først ute av de 29 nettselskapene som deltar i prosjektet.

Embriq tar totalansvaret
Embriq er totalleverandør i prosjektet som også innbefatter Embriqs sentralsystem for smarte målere og nettdrift, Quant. Embriq skal besørge fullskala drift av løsningen frem til 2024, med opsjon på ytterligere 5 år.

- Nettalliansens AMS-prosjekt er et komplekst prosjekt med både utrulling av målere, instrumentering av nettstasjoner, etablering av sentral IT-løsning og integrasjon med Elhub for de 29 nettselskapene. Ved oppstart av prosjektet planla partene at utrulling av smarte målere skulle starte 8. juni 2016 hos Rakkestad, sier Espen Kåsin, Direktør for Software i Embriq i en pressemelding.

- Utrullingen startet på dagen den 8. juni hos Rakkestad. Dette betyr at sentralsystemet er etablert, pilotprosjekter er godkjent og at rutiner knyttet til montasjeprosess og driftstjenester er etablert, forteller Espen Kåsin fornøyd.

Tjenesteleveranse er viktig
- Vi uttalte ved avtaleinngåelsen i fjor at Embriq fremstår som den rette samarbeidspartner til å løse nettselskapenes utfordringer rundt innføring av Elhub og AMS, og det mener vi er blitt bekreftet gjennom det siste året, sier Torgeir Brovold, adm. dir. i Nettalliansen. – Vi har vært tydelige på at det er viktig å velge en leverandør med gjennomføringsevne på en tjenesteleveranse som ivaretar AMS investeringene og sikrer forpliktelsene våre, og så langt opplever vi at Embriq leverer bra, sier Brovold som understreker: Å kjøpe tjenester er en viktig del av vår strategi for å kunne levere kostnadseffektiv og fremtidsrettet nettdrift. Dette gir nettselskapene en dynamikk og fleksibilitet som vi mener blir avgjørende for et moderne nettselskap, sier Brovold.

Besøker de tusen hjem
Prosjektet har en nasjonal karakter der montørene frem til utgangen av 2018 vil besøke over 180.000 norske hjem og bedrifter i over 10 fylker fra Finnmark til Telemark og Østfold. De nye smarte strømmålere vil også øke sikkerheten gjennom overvåkning av leveransekvaliteten hos den enkelte nettkunde i tillegg til den presise timesavlesningen.

- De nye mulighetene for å sikre kvalitet i strømforsyningen kombinert med en mer effektiv nettdrift er vesentlige for oss. Hvis det eksempelvis oppstår problemer med spenningskvalitet eller jordfeil ute hos en kunde vil vi nå få automatisk varsling og kan umiddelbart iverksette feilretting, forteller Brovold.