Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

Vegvesenet frykter sommerulykkene

Sommeren 2016 har fått en tøff start med 16 drepte i juni og seks så langt i juli. I løpet av sommermånedene frykter Vegvesenet rundt 1.700 trafikkulykker med opp mot 50 drepte.

Én av tre dødsulykker på norske veier skjer i de tre sommermånedene.

– Ulykkene er mange og konsekvensene alvorlige i sommertrafikken. Økt trafikk betyr økt risiko. Vi som ferdes på veiene har alle et felles ansvar for å bidra til trafikksikkerheten, sier Rita Helen Aarvold – som arbeider med trafikksikkerhet i Statens vegvesen - i en pressemelding.

Vegvesenets foreløpige tall viser at 16 omkom i juni-trafikken, mot ni i fjor. I løpet av årets seks første måneder har 63 mistet livet på veiene, som er hele 16 flere enn på samme tid i fjor.

Bare i løpet av fire dager i begynnelsen av juli har seks mistet livet.

- Vi har ingen umiddelbar forklaring, sier Aarvold.

49 sommer-drepte i snitt

En gjennomgang av sommertrafikken i juni, juli og august de siste fem årene avdekker de harde fakta:

49 blir trafikkdrepte i de tre sommermånedene

Det skjer rundt 1.700 politirapporterte trafikkulykker med personskader.

Rundt 2.000 blir skadde i trafikken i juni, juli og august.

Flest utforkjøringer

De typiske sommerulykkene er preget av høy fart i forhold til fartsgrensene, noe som gir flere ulykker med alvorlig utfall. På sommerstid er det også økt trafikk på deler av veinettet. Dette, i kombinasjon med høy fart, gir mange stygge møteulykker med mange døde og hardt skadde.

– Sjåførene har et stort ansvar for å redusere risikoen for ulykker. Bilbelte må brukes og farten må tilpasses fartsgrensene samt vær og føreforhold. I 40 prosent av dødsulykkene har de drepte ikke brukt bilbelte. Mange av disse hadde overlevd med belte, sier Aarvold.

Godt voksne

Flest drepte på sommeren er over 45 år. Flest alvorlige personskader kommer som følge av utforkjøringsulykker i sommermånedene.

- Det er ikke bare de yngre som mister kontroll i sommertrafikken. Flest drepte hittil i sommer er over 45 år. Flest alvorlige skader på sommeren skjer i utforkjøringsulykker. Bilister, og særlig MC trafikanter, må passe på farten, og beskytte seg med belter og hjelm. Og dette gjelder ikke bare de unge, uerfarne. Særlig menn i aldersgruppen 45- 64 år ser i sommer ut til å være spesielt utsatt, sier trafikksikkerhetseksperten etter å ha finstudert statistikkene.

Sommertid er også motorsykkeltid, noe som også gjenspeiles med flere alvorlige ulykker i statistikken. Sommeren 2015 var over 30 prosent av de drepte MC-trafikanter. Så langt denne sommeren er seks av 22 drepte MC-trafikanter.

Hold fartsgrensen

Høy fart er en gjenganger i Vegvesenets analyser av sommerulykkene. Forholdet mellom fart og risiko er sterk og veldokumentert. Det er ikke bare er svært høy fart som tar liv, men at selv moderate fartsovertredelser kan få alvorlige og livsfarlige konsekvenser.

– Fem prosent fartsøkning gir ti prosent økning i ulykkene og 25 prosent økning i antall døde. Økes farten fra 80 til 93 km/t, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke. Det er mange faktorer som spiller inn ved en ulykke. Men en ting kan hver eneste av oss som kjører bil påvirke: farten vi kjører med, sier Rita Helen Aarvold.