Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Havarikommisjonen kritiserer brannsikkerheten i tunneler

Foto: Arne Veum / NTB scanpix
‹ ›

Publisert: 06.07.2016 14:18.

Brannen i Gudvangatunnelen i fjor har ført til at Statens havarikommisjon har gitt fem sikkerhetsråd til Statens vegvesen og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

  • Byggeprosjekter i Nordre Follo holdes åpne

  • NHO-direktøren vil ha tiltak for bedriftene som stenges ned innen få dager

  • Gjensidige: Stormskader fra Frank beløper seg til rundt 30 millioner kroner

  • 21 konkurser i uke 3

Nettleder

Det strammer seg til

Les også:

  • Boligskillet
  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget
  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
  • Koronakrisens tapere er fremtiden
  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Byggeprosjekter i Nordre Follo holdes åpne
  • NHO-direktøren vil ha tiltak for bedriftene som stenges ned innen få dager
  • Gjensidige: Stormskader fra Frank beløper seg til rundt 30 millioner kroner
  • 21 konkurser i uke 3
  • I dag kommer nye koronatiltak for Oslos naboer
  • Melby frykter at skolene må være på rødt nivå i lang tid
  • Veidekke: - Større sprik i feltet enn noensinne
  • Virke og NHO ber regjeringen ta grep
  • BNL: - Ikke nedstenging av byggeplasser
  • Det strammer seg til
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Consto Øst bygger boligprosjekt og SNØ-hotell for Thon

Flere kontrakter

  • Consto Øst bygger omsorgsleiligheter i Bærum
  • Nye Veier valgte LNS på ny E6 Kvænangsfjellet
  • Graf Entreprenør bygger for Seabrokers Eiendom
  • Flage Maskin vant brukontrakt i Askøypakken
  • Sjøentreprenøren oppgraderer havneanlegg i Harstad
  • Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorNTB

Les også: Gudvangatunnelen åpnes for fri ferdsel etter brann

I sin rapport , som ble publisert onsdag, skriver kommisjonen at brannen trolig kunne vært unngått dersom sjåføren som kjørte bussen med 32 kinesiske turister hadde foretatt en sikkerhetssjekk før han kjørte inn i tunnelen i Aurland i Sogn og Fjordane i august i fjor.

Kommisjonen råder derfor veivesenet til å legge til rette for at dette kan gjøres ved innkjøringen til utsatte tunneler.

– Vi er glade for ingen personer kom alvorlig til skade i brannen. Dette er en god og grundig rapport som bidrar til at tunnelene våre skal bli enda tryggere, sier regionveisjef Helge Eidsnes i Statens vegvesen Region vest.

De 32 passasjerene i bussen ble evakuert i en tom varebil som tilfeldigvis kom til stedet. Fem personer i tre andre kjøretøyer ble fanget i røyken i tunnelen og evakuert av redningspersonell etter cirka halvannen time. Fire personer ble behandlet for røykskader på sykehus.

Les også: Vil sikre tunneler for 2,5 milliarder i 2016

Nødnettilknytning

Videre tilrår Havarikommisjonen Vegvesenet å endre automatikken og sørge for at ventilasjonsstyringen ivaretar trafikantenes muligheter for selvredning og at de gjennomgår og forbedrer utstyr og rutiner ved brann i tunneler.

Etaten blir også bedt om å samarbeide med Direktoratet for nødkommunikasjon slik at Vegtrafikksentralene blir tilknyttet Nødnett i tunneler.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap rådes til å videreutvikle hvordan brannvesenets innsats og røykstyring best kan støtte opp under selvredningsprinsippet for trafikanter i en tunnelbrann.

Eidsnes sier at veivesenet vil arbeide videre med rådene de har fått.

– Flere tiltak er allerede iverksett. Rutiner kan likevel bli bedre. Brannen har gitt oss et nytt sett med erfaringer som vi tar med oss og lærer av. Vi har gjort mye, og vi skal gjøre mer, sier regionveisjefen.

Tunnelen skal rustes opp for 445 millioner kroner. Arbeidet begynner i august. Det er en del av Vegvesenets tunnelutbedringsprogram der 200 norske tunneler skal få oppgradert sikringsutstyr.

Snudde røykventilasjonen

Havarikommisjonen mener Aurland brannvern viste at de har lært av brannen i august 2013 da et vogntog tok fyr og 65 personer ble lagt inn på sykehus med røykskader. Brannvernet snudde røykventilasjonen i motsatt retning og kommisjonen bemerker at det er trolig første gang dette er gjort midt i en aksjon.

Les også: Vegvesenet: – Norge har 42 risikotunneler

Det automatiske ventilasjonssystemet i tunnelen gjorde at røyken ble ventilert i den lengste retningen, hvor flest trafikanter oppholdt seg. Automatikken er i bruk i flere av de lengste tunnelene i Norge. Kommisjonen mener systemet utsetter trafikantene for større fare.

Under brannen for tre år siden ble mange gående i lang tid i tett røyk. Dette ble unngått under fjorårets brann, fordi det tilfeldigvis kom forbi en tom varebil som tok med seg busspassasjerene.

– I denne siste brannen ble dette scenarioet unngått, men kommisjonen mener at det fortsatt er behov for flere forbedringer relatert til brannsikkerhet og til trafikantenes muligheter for selvredning i tunneler, skriver de i sin rapport.

Les også:
  • Starter tekniske undersøkelser av turistbuss etter tunnelbrann
  • Foreløpig ingen siktelse mot bussjåfør etter tunnelbrann
  • Ap hevder regjeringen har kuttet tunnelbevilgninger - Solvik-Olsen: Surrealistisk
  • Ingen alvorlig skadd etter tunnelbrannen

Nøkkelord:

Anlegg, Tunnel, Statens vegvesen, Brann
 

BNL: - Ikke nedstenging av byggeplasser

 

Veidekke:
- Større sprik i feltet enn noensinne

 

Slik rammes byggevare-handelen i Oslo-
regionen av nedstengingen

 

Byggeprosjekter i Nordre Follo holdes åpne

 

21 konkurser i uke 3

NHO-direktøren vil ha tiltak for bedriftene som stenges ned innen få dager

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen