Petter Quinsgaard, CEO i ABAX Group

ABAX åpner i Kina

Teknologiselskapet ABAX ser mot Asia og etablerer seg nå i Kina.

I august åpnes dørene til ABAX sitt første kontor i landet, og fra byen Nantong skal et av verdens største og raskest voksende markeder erobres av norsk teknologi fra Vestfold.

- Med tanke på både størrelsen og potensialet, er markedet i Kina enormt spennende for oss. Vi ser at på tross av kulturelle og strukturelle forskjeller sitter kinesiske virksomheter med de samme driftsutfordringer og krav til dokumentasjon, når det gjelder bil i arbeid, som vi har i Europa, sier Petter Quinsgaard, CEO i ABAX Group i en pressemelding.

Grunnlaget for etableringen påbegynte for to år siden med forhandlinger med myndigheter, kunder og samarbeidspartnere. Nå etableres ABAX China Ltd. i byen Nantong som med nærområdet rundt rommer godt over 7 millioner mennesker.

- Vi er glade for å endelig kunne ta steget fullt ut. Samtidig har vi lært at det er lurt å være ydmyk i medgang og standhaftig i motgang. Vår teknologi er i dag verdensledende, men suksess eller ikke i et marked som Kina vil handle om mennesker, kultur og ledelse. sier Bjørn Erik Helgeland, COO, ABAX Group.

Kunnskapen om det kinesiske markedet vil bli også bli avgjørende og ABAX har derfor ansatt Anfinn Hammer Feng til å lede det kinesiske kontoret som CEO. Anfinn Hammer Feng har tidligere jobbet med en rekke store norske bedrifter i Kina. I tillegg vil ytterlige syv personer rekrutteres innen kvalitet, salg, marked og teknisk support.

- Vi har valgt å organisere ABAX slik at landegrenser får liten betydning, det betyr at kompetanse og ressurser lettere kan flyte mellom markedene og settes inn der behovet er størst. Da blir det faktisk mulig å koble på et marked som Kina og samtidig holde fast i kursen og målene vi har satt fra Larvik, sier Bjørn Erik Helgeland, COO, ABAX Group.

ABAX lanserer sine hovedprodukter i det kinesiske markedet i august. Produktene vil være elektroniske kjørebøker, produkter for flåtestyring, og sporing av maskiner og utstyr. I tillegg vil en rekke nye produkter innen «Connected Car» segmentet bli et viktig satsingsområde i det kinesiske markedet.

- Konkurransen i vår bransje er stor og markedet endrer seg raskt. Det er få bedrifter som driver både lønnsomt og samtidig klarer å levere stor vekst – vi er en av de som har klart det. Vi ser at markedet i Kina er modent nå og fokuset vårt er på å først etablere oss i Nantong, og dernest å gradvis vokse i Kina, sier Petter Quinsgaard, CEO i ABAX Group