<p>Illustrasjon: Hille Melbye Arkitekter</p>Planene om nye Jordal Amfi i Oslo er oversendt Plan- og bygningsetaten. Illustrasjon: Kultur- og idrettsbygg / Hille Melbye ArkitekterIllustrasjon: Kultur- og idrettsbygg / Hille Melbye ArkitekterIllustrasjon: Kultur- og idrettsbygg / Hille Melbye Arkitekter

Kun 38 parkeringsplasser til nye Jordal Amfi

Den nye storstua for ishockey i Oslo, Jordal Amfi, skal ha plass til 5.500 tilskuere, men ingen av dem skal kjøre bil. I Oslo kommunes planer er det bare plass til 38 biler foran stadionet.

Det skriver VG i en artikkel på sine nettsider mandag, etter at anbudsdokumentene ble sendt ut fredag.

Nye Jordal Amfi har en prislapp på 553 millioner kroner, og reguleringsplanen skal vedtas i september i år. Riving av nåværende Jordal Amfi er satt til januar 2017.

VG skriver i artikkelen at mens det er satt av parkeringsplasser til 38 biler, er det planlagt sykkelparkering for 350 sykler.

– Det går an å harselere over antall plasser til sykler. Behovet for parkeringsplasser for biler har vi ikke diskutert internt hos oss. Men 30 parkeringsplasser til spillere, støtteapparat, lege, fysioterapeut og så videre, virker snaut, sier styreleder i Vålerenga idrettsforening, Tor Helge Eikeland til VG.

Ikke tilskuerparkering

I Plan og bygningsetatens «Detaljregulering med konsekvensutredning» for Jordal idrettspark, står følgende om bilparkering:

«I henhold til parkeringsnorm for «den tette byen» for idrettsanlegg skal det ikke være parkeringsplasser for tilskuere. Velger likevel å legge til rette for 30
parkeringsplasser da spillere og støtteapparat for A-lag trolig vil ha behov for å kjøre til kamper.»

I tillegg kommer fire parkeringsplasser til kontoransatte og fire parkeringsplasser for handikappede.

Direktør Eli Grimsby i Oslo kommunes Kultur og idrettsbygg (KID) uttaler at publikum skal komme til arenaen med kollektive transportmidler, gående eller syklende.

Dropp-sone

Selv om Grimsby sier hun forstår innsigelsen om at sykkel ikke vil bli brukt i forbindelse med kamper fra september til mars, understreker hun samtidig at planen og målet for Nye Jordal Amfi er at den skal være i bruk året rundt.

– Vi ønsker at det skal være mest mulig is, sier KID-direktør Eli Grimsby.

Hun er også på det rene med at det må legges til rette for bilkjøring til hallen, for barn og unge som har mye utstyr å bære.

– Vi planlegger en dropp-sone i tillegg, slik at foreldre og andre kan kjøre barn til og fra trening og kamp, opplyser kultur- og idrettsbyråd Rina Mariann Hansen overfor Aftenposten.