Det er patenterte løsninger som byggenæringen i Europa bare så vidt har blitt kjent med, men som har fått gode tilbakemeldinger fra arkitekter og entreprenører spesielt i Norge og i Storbritannia.
- Vi erkjenner at vi har gitt teknologien mye oppmerksomhet og vært mindre opptatt av markedsføring og salg. Det har vi nå gjort noe med, sier administrerende direktør Svein Berg til Byggeindustrien.
Ut i verden
Bedriften på Åndalsnes har skiftet navn fra SB Produksjon til IC Invisible Connection. Navneskiftet markerer et skifte fra en tradisjonell mekanisk bedrift gjennom nesten 30 år til en moderne, innovativ virksomhet innenfor bygg- og anleggsindustrien. Samtidig markerer navneskiftet et sprang fra Åndalsnes og Norge ut i den store verden. Produktene er ikke bare patenterte men har også ETA-godkjennelse (Europeisk teknisk godkjennelse).
Litt av problemet for bedriften har vært å få brukerne til å forstå nytten av litt «kjedelige» og usynlige produkter som bjelkeforbindelser, trappeforbindelser, balkong- og svalgangforbindelser og forbindelser for DT-elementer. Ifølge bedriften selv åpner produktene for både nye og spennende løsninger for bygging av søylefrie parkeringshus, for rimeligere byggemetoder, for store besparelser ved bygging av trapperom der også forplantningen av trinnlyd er så godt som fjernet. På balkonger er det laget en forbindelse mot bygget som forhindrer vanninntrenging, som har vært et problem spesielt ved ettermontering av balkonger.
Alt dette har vært vanskelig å formidle ut til markedet. IC har fått god hjelp til både å lage et undervisningsopplegg, egen pedagogisk innrettet nettside og forklarende videopresentasjoner. BV Consult på Sunnmøre har hjulpet bedriften med prosess og strategi mot et større og spennende marked for disse produktene.
- Stort potensiale
IC på Åndalsnes er familieeid. Familien Berg eier alle aksjene og har, ifølge Svein Berg, drevet med positivt resultat hvert eneste år fra bedriften startet opp. Det er en liten bedrift med bare 18 ansatte og en omsetning på 40 millioner kroner i fjor, som Berg mener kan økes til 100 millioner kroner i løpet av få år.
Derek Brown, som er direktør i IC i Storbritannia, mener at bedriften har et stort potensiale med sine produkter fordi den både har gode, innovative løsninger og fordi produktene gir besparelser for entreprenørene.
I Norge er Invisible Connections produkter brukt en rekke steder, blant annet på Forus Parkering i Stavanger og Bertel O. Steen i Sandnes. Løsningene er levert til en rekke P-hus i Storbritannia.
- Det vi ser er at det er viktig for oss å komme tidlig inn, helst allerede på arkitektplanet. Vi ønsker å vise at løsningene våre ikke bare gir besparelser, men at de også åpner for en mer elegant utforming, sier markedssjef Espen Lundman Solberg i IC.
- Nøkkelord
- Bygg
- Betong
- Bildekarusell