Nikolai Astrup i Høyre. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Høyre om Hæhre-saken: – Viser hvor uheldig det er at enkle formaliafeil blir avgjørende

Hæhre, som nylig ble avvist på E6 Helgeland sør, lå mer enn 300 millioner under Skanska som ligger an til å vinne jobben. Det skaper politiske reaksjoner.

– Dette viser jo hvor uheldig det er at enkle formaliafeil gjør at gode tilbud ikke vurderes. Jeg stilte nylig spørsmål til næringsminister Monica Mæland om dette, og hun gjennomfører nå endringer med elektronisk innlevering av anbud som gjør at saker som denne unngås i fremtiden, sier Høyres parlamentariske nestleder og leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Nikolai Astrup til Byggeindustrien.

Ap: - For seint

Kjell Idar Juvik og Arbeiderpartiet vil ha fortgang i arbeidet med helektronisk løsning for offentlige anskaffelser. Arkivfoto.

Næringsministeren har varslet at en helektronisk anbudsløsning skal være på plass innen 2018.

Det er for seint, mener Arbeiderpartiets Kjell Idar Juvik som også sitter transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

– Jeg trodde arbeidet var kommet lenger. Vi er tross alt i 2016 og da burde det være mulig å få til en elektronisk løsning som gjør at vi slipper å vente i ytterligere to år. Regjeringen bør få fortgang i dette arbeidet når de ser hvilke økonomiske konsekvenser det kan få, sier Juvik til Byggeindustrien.

Utenfor stuedøra

Stortingsrepresentanten bor selv på Helgeland og har fulgt saken tett.

– Dette er praktisk talt rett utenfor stuedøra mi, så det er ingen tvil om at dette er det store samtaleemnet her oppe. Det aller viktigste nå, er at vi tar lærdom av det som har skjedd og sørger for at lignende saker ikke dukker opp i fremtiden, sier Juvik.

Han synes det er bra at saken nå blir rettslig prøvd.

- For Helgeland nord var problemet mangel på konkurranse, og den endte opp med å bli 450 millioner kroner dyere enn budsjett. Derfor er det synd at dette nå har skjedd på Helgeland sør. Konsekvensen er at vi går glipp av god konkurranse, mener Juvik. 

Solvik-Olsen kan ikke kommentere

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har tidligere uttrykt en frykt for at samfunnet kan gå glipp av store summer dersom en avvist entreprenør ligger lavere enn sine konkurrenter.

Men han kan ikke kommentere tallene som nå viser at Hæhre ligger mer enn 300 millioner under Skanska.

– Jeg oppfatter at saken nå går til retten, så da kan jeg ikke si noe, skriver Ketil Solvik-Olsen i en SMS til Byggeindustrien.

- Kan ikke ha det slik

Men i midten av juni, i dagene etter at saken først ble kjent, sa samferdselsministeren følgende til Byggeindustrien:

– Vi kan ikke ha det slik. I akkurat denne konkrete saken kan vi ikke gjøre så mye med regelverket som foreligger, men vi må se til at dette ikke skjer i fremtiden. Sett at den avviste entreprenøren ligger lavere enn sine konkurrenter, så vil samfunnet kunne gå slipp av store summer, sa Solvik-Olsen.

Rettslig etterspill

Albert Hæhre, styreleder i Hæhre Entreprenør, bekreftet tirsdag kveld overfor Byggeindustrien at de lå over 300 millioner kroner under Skanska i anbudsrunden.

Hæhre Entreprenør, som ble avvist fra den videre konkurransen etter at Statens vegvesen mente anbudet ble levert til feil adresse, går nå rettens vei for å få en midlertidig forføyning der de krever at de blir inkludert i konkurransen.

Hæhre mener feilen ligger hos Statens vegvesen - ikke hos dem.

Tallene:

Skanska Norge
Drift og vedlikehold (15 år): Kr 516. mill.
Entreprisedelen: Kr 1.790 mill.
Sum: Kr 2.306 mill
*Tildelingskriterier/
konkurransesum: - Kr 242 mill.
Anbudssum. Kr 2.064 mill.

NCC/NCC Industry
Drift og vedlikehold (15 år): Kr 307 mill.
Entreprisedelen: Kr 1.990 mill.
Sum: Kr. 2.298 mill.
*Tildelingskriterier/
konkurransesum: - Kr 122 mill.
Anbudssum. Kr 2.175 mill.

Hæhre Entreprenør
Drift og vedlikehold (15 år): Kr 299 mill.
Entreprisedelen: Kr 1.681 mill.
Sum: Kr 1.980 mill.
*Tildelingskriterier/
konkurransesum: - Kr 223 mill.
Anbudssum. Kr 1.757 mill.

* Konkurransesummen er en fiktiv sum, som kun nyttes for å vekte tilbudspris mot de øvrige tilbudskriteriene.