- Vi går nå til retten for å få en midlertidig forføyning der vi krever at vi må inkluderes i konkurransen, sier styreleder Albert Hæhre i Hæhre Entreprenør.

Hæhre forfølger E6 Helgeland-saken rettslig - ligger mer enn 300 millioner lavere i pris

Hæhre Entreprenør ble som kjent avvist fra tilbudsåpningen på E6 Helgeland sør. Tallene viser at de ligger over 300 millioner under Skanska som ligger an til å vinne jobben – og Albert Hæhre sier til Byggeindustrien at de nå forfølger saken rettslig.

- Vi går nå til retten for å få en midlertidig forføyning der vi krever at vi må inkluderes i konkurransen, sier styreleder Albert Hæhre i Hæhre Entreprenør.

Som kjent ble Hæhre Entreprenør avvist fra den videre konkurransen etter at Statens vegvesen mente anbudet ble levert til feil adresse.

Hæhre har tidligere uttalt at de mener sakens faktum er snudd fullstendig på hodet i det mediebildet som er skapt.

- Vi leverte anbudet rettidig til den adresse som var angitt i Statens vegvesens oppdaterte konkurransegrunnlag. Dette konkurransegrunnlaget hadde et eget endringskapittel og var gjort tilgjengelig for Hæhre på Statens vegvesens formelle dokumentdelingssystem. Statens vegvesen har gitt Hæhre avvikende opplysninger om leveringssted uten at konkurransegrunnlaget ble oppdatert i dokumentdelingssystemet. Opplysningene ble heller ikke lagt inn i dokumentdelingssystemet på annen måte. Statens vegvesen har presisert at all nødvendig informasjon og partenes korrespondanse skal være tilgjengelig på det formelle dokumentdelingssystemet. Dette har ikke Statens vegvesen fulgt opp og det er det som har satt oss i denne situasjonen. Hæhre har forholdt seg til konkurransens formelle dokumenter og levert anbudet til korrekt adresse, utdyper Hæhre.

- På denne bakgrunn, og etter at vi nå også konstaterer at vi har det mest fordelaktige tilbudet, har vi besluttet å forfølge saken rettslig, legger han til.

Om man ser på tallene Hæhre Entreprenør leverte inn og sammenligner de med de to tilbudene som ble godkjent i anbudsåpningen, ser vi at Hæhre leverte en anbudssum på 1.757 millioner kroner og et tilbud foruten fratrekk for tildelingskriterier på 1.980 millioner kroner. Dette er henholdsvis 307 (eks. mva.) og 326 millioner kroner (eks. mva.) lavere enn Skanska som nå ligger an til å få kontrakten.

Tallene (eks. mva.):

Skanska Norge
Drift og vedlikehold (15 år): Kr 516. mill.
Entreprisedelen: Kr 1.790 mill.
Sum: Kr 2.306 mill
*Tildelingskriterier/
konkurransesum: - Kr 242 mill.
Anbudssum. Kr 2.064 mill.

NCC/NCC Industry
Drift og vedlikehold (15 år): Kr 307 mill.
Entreprisedelen: Kr 1.990 mill.
Sum: Kr. 2.298 mill.
*Tildelingskriterier/
konkurransesum: - Kr 122 mill.
Anbudssum. Kr 2.175 mill.

Hæhre Entreprenør
Drift og vedlikehold (15 år): Kr 299 mill.
Entreprisedelen: Kr 1.681 mill.
Sum: Kr 1.980 mill.
*Tildelingskriterier/
konkurransesum: - Kr 223 mill.
Anbudssum. Kr 1.757 mill.

* Konkurransesummen er en fiktiv sum, som kun nyttes for å vekte tilbudspris mot de øvrige tilbudskriteriene.

Byggeindustrien har foreløpig ikke fått noen kommentar fra Statens vegvesen, men regionvegsjef Torbjørn Naimak har tidligere uttalt at han ikke legger skjul på at han gjerne skulle ha ønsket seg et enklere regelverk å forholde seg til.

– Slik det er i dag, er regelverket ganske detaljert når det gjelder hvor anbudene skal leveres og når de skal leveres. Med en elektronisk innlevering av anbud, ville man unngått en sak som dette, sa Naimak.

Prosjektet E6 Helgeland sør omfatter i alt syv parseller på en drøyt 13 mil lang strekning, mellom Nord-Trøndelag grense og Korgen. Til sammen skal det bygges 57 kilometer ny veg. I likhet med søsterprosjektet E6 Helgeland nord, skal strekningen utbygges med en vegutviklingskontrakt. Den gir entreprenøren ansvar for både prosjektering og bygging, samt drift av strekningen over en periode på 15 år.

Prosjektet er ett av tre delprosjekter i utbyggingspakken E6 Helgeland.

Hæhre Entreprenør er nå i full gang med arbeidene på Helgeland nord, en jobb på over 1,9 milliarder kroner, som også inkluderer drifts- og vedlikeholdsoppgaver. Selve prosjekteringen og utbyggingen skal ha en verdi på rundt 1,5 milliarder kroner.