Hetleviktunnelen godkjent

Hetleviktunnelen godkjent med 7 prosent stigning

Vegdirektoratet har gitt klarsignal for at Askøypakken kan bygge Hetleviktunnelen med en stigning på 7 prosent

I opprinnelig reguleringsplan var tunnelen foreslått med en stigning på 8,5 prosent, skriver Statens Vegvesen i en pressemelding.

Dette fikk ikke tilslutning på grunn av sikkerhetskrav for bygging av nye tunneler, som ble gjort gjeldene også for fylkesveganlegg fra 2015.

Nei til lang tunnel

En justering av stigning til 7 prosent gir god nok sikkerhet, mener Vegdirektoratet.

Lengden på tunnelen blir 580 meter. Skulle tunnelen bygges med en stigning på mindre enn 5 prosent, slik kravet er, ville det resultert i en tunnellengde på 1.840 meter. Men risikoanalysen for en lang tunnel – med mindre enn 5 prosent stigning - viser at sikkerheten ikke blir bedre enn med en kort tunnel og 7 prosent stigning.

En lang tunnel ville også gi problemer i forhold til en tilkopling i Haugadalen, der Askøy kommune har planer om framtidig boligfelt. Det ville bli nødvendig med kryss inne i den lange tunnelen for å sikre at det nye boligfeltet ble tilkoplet nytt veganlegg.

Dagens fylkesveg 212 mellom Slettebrekka og Hetlevik holder svært lav standard, og er ikke egnet for å ta imot mer trafikk med ny boligutbygging i området.

Må endre planen

- Det må gjøres mer prosjekteringsarbeid før vi er klar til å gå løs på Hetleviktunnelen, sier prosjektleder Ingrid Setnes i Statens vegvesen, ifølge pressemeldingen.

- Gjeldende reguleringsplan må justeres, både på fjellet mellom Slettebrekka og Hetlevik - og på løsningen nede i Hetlevik. Vi må ha bedre sikt fra tunnelmunningen og inn mot den planlagte rundkjøringen i Hetlevik. Erfaringer med reguleringsendringer er nok at vi vil trenge ca. ett år på dette. Da kan vi håpe på at Slettebrekka-Hetlevik kan være klar for utlysing i entreprenørmarkedet en gang rundt midten av 2017, sier prosjektlederen for Askøypakken.