- Store selskaper er i ferd med å forstå sitt miljøansvar og innføre miljøledelse, mens bredden i norsk næringsliv fremdeles fraskriver seg sitt ansvar, sier Ann-Kristin Ytreberg, daglig leder i Miljøfyrtårn.

- Bedriftsledere innen bygg og anlegg tar ikke tilstrekkelig miljøansvar

Norges største miljøsertifisering lanserer helt nye digitale verktøy som skal gjøre det enkelt og lønnsomt å ta miljøansvar. 

- Store selskaper er i ferd med å forstå sitt miljøansvar og innføre miljøledelse, mens bredden i norsk næringsliv fremdeles fraskriver seg sitt ansvar. En undersøkelse viser at hele 80 prosent av landets bedriftsledere mener at alle bedrifter har et miljøansvar, mens 86 prosent mener at det ikke gjelder dem. Skal vi få til et klimanøytralt Norge innen 2030, må bredden i norsk næringsliv ta ansvar, inkludert hele byggebransjen, sier Ann-Kristin Ytreberg, daglig leder i Miljøfyrtårn.

Byggenæringen står overfor en betydelig grønn omstilling. Statsbygg, som en av landets største eiendomsforvaltere og byggherrer, med 2,7 millioner kvadratmeter bygningsmasse i inn- og utland, påpeker at de ønsker å være en pådriver og en rollemodell for resten av næringen når det gjelder miljø. Dette gjenspeiles i deres fokus på bærekraft i hele byggets livssyklus, med fokus materialvalg, energieffektivisering i tillegg til krav om miljøsertifiserte tjenesteleverandører.

Kravene fra byggherrer som Statsbygg gjør at hele bransjen må konkurrere på miljø. Også de minste aktørene.

- For å konkurrere i fremtidens marked må næringen omstille seg. Jeg tror mange små og mellomstore bedrifter i byggebransjen leter etter relevante og lønnsomme veier inn i det grønne skiftet. Nye Miljøfyrtårn kan for mange være den konkrete løsningen, fortsetter Ytreberg.

Miljøfyrtårn lanserer nå en ny sertifiseringsløsning for små og mellomstore bedrifter som vil ta miljøansvar.

- Løsningen innebærer et komplett verktøy for miljøledelse der virksomhetene ikke bare får hjelp til hva de må gjøre for å bli bedre på miljø, men også hvordan dette kan løses i den enkelte bedrift. Kriteriene bedriftene sertifiseres etter er nå mer treffende og vesentlige. Og de er tilpasset byggebransjen, også ned på delbransjer, slik at de blir konkrete og relevante i forhold til den enkelte virksomhet, forteller Ytreberg.

Som Miljøfyrtårn oppnår man både reduserte kostnader, god omdømmebygging og økt konkurransekraft. Et eksempel på sistnevnte er ny lov om offentlige anskaffelser som trer i kraft i sommer, hvor blir det påkrevd for det offentlige å ha en plan om miljøvennlige innkjøp. Å kunne vise til miljøledelse blir derfor viktig for å i det hele tatt kunne kvalifisere seg i en anbudskonkurranse.

Nye Miljøfyrtårn for små og mellomstore virksomheter ble lansert 21. juni. Til høsten kommer også en ny løsning for større virksomheter som er del av et konsern eller en kommune.