Illustrasjonsfoto: Anne Mette Storvik

NLF mener det er store mangler i regjeringens jernbanelovforslag

Regjeringen mener det er unødvendig med kjøre- og hviletider på jernbanen. Bekymringsfullt, mener Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).

NLF har fremlagt forslag om implementering av kjøre- og hviletider for lokomotivførere i jernbaneloven. I dag reguleres dette utelukkende av tariffavtalene mellom NLF og det enkelte jernbaneselskap.

– Vi stiller oss noe undrende til at Samferdselsdepartement mener selskapene og den enkelte ansatte er garantist for å ivareta sikkerheten i jernbanesektoren, og ikke lovverket eller tilsynsmyndigheten, sier NLF-leder Rolf Jørgensen.

Departementet mener en egen regulering av kjøre- og hviletider i jernbanesektoren er unødvendig, ifølge Stortingsproposisjon 143 L. Begrunnelsen er at rutene til togene er forhåndsbestemt, og at dette ivaretar kontrollen av arbeidstiden til lokomotivførerne.

– Kun togene er bundet til rutene, mens lokomotivførerne bytter tog opptil flere ganger i løpet av en arbeidsdag. Rutene tar heller ikke hensyn til stans, forsinkelser eller endringer i rutene underveis, poengterer Jørgensen.

NLF-lederen peker også på at muligheten for at en lokfører jobber for flere arbeidsgivere heller ikke er tatt med i vurderingen.

– Noe som tidligere var et kjent problem i tungtransporten på vei, forklarer Rolf Jørgensen.