Riggen borer injeksjonshull. Foto: Tor Arvid Austråt Gundersen/Statens vegvesen

Lekkasjer forsinker fremdriften på E134 Gvammen-Århus

Vannlekkasjer i Mælefjelltunnelen har forsinket fremdriften i tunneldriften fra Århus.

Mælefjelltunnelen

Noen hovedmengder tunnel hittil:

1. Det er tatt ut 600.000 fm3

2. Det er boret 800.000 bormeter

3. Tunnelen er sikret med 32.600 sikringsbolter

4. Det er sprutet på 22.600 m3 sprøytebetong

5. Det er pumpet inn 2.600 tonn injeksjonssement

- Vi er nå forhåpentligvis på veg ut av gropen som har skapt størst problemer på Århus (Seljordsiden). Her har det pågått mer eller mindre sammenhengende injeksjon siden 4.mars, opplyser hovedbyggeleder Trond Øygarden i Statens vegvesen.

Ekstra sikring

- Fra Århus Det er det drevet 194 m tunnel på 14 uker. Til sammenligning har vi drevet 829 m fra Gvammen. Nå har det også vært ekstra sikring på grunn av dårlig fjell i sonen på Århus. Det ser ut til at vi er på god vei ut av gropen, men det er fortsatt muligheter for å treffe på vannførende sprekker med høyt trykk, påpeker han og legger til at status for tunneldriving i Mælefjelltunnelen t.o.m uke 23 er 4.092 meter fra Gvammen og 2.136 m fra Århus, totalt 6. 228 meter av 9.350 meter.

Vannlomme med kontakt

- I tillegg har vi hatt vannlomme med kontakt opp til overflaten på Gvammen (Hjartdalsiden), hvor det ble målt vanntrykk opptil 75 bar. Denne lekkasjen er tettet, og det er normal drift på Gvammen. Vi har ikke hatt problemer med sprakefjell på en god stund, konstaterer Øygarden.

Framdriftskonsekvenser

Han legger ikke skjul på at det har vært utfordrende å tette innlekkasjer på grunn av store mengder vann med høyt trykk og som har forsinket fremdriften av tunneldriving fra Århus.

- I løpet av september vil vi i samråd med NCC vurdere framdriftskonsekvenser, og om det blir drevet tunnel lengre fra Gvammen enn opprinnelig planlagt. Det normale er å drive tunnel på stigning fra begge sider til man er på høybrekk. Dette er da ca. midt i tunnelen ved gjennomslag og man slipper å drive på synk med blant annet pumping av vann. Siden tunnelen er drevet 2 km kortere fra Århus betyr det to alternativer: 1. Drive tunnel til stuffene møtes. Dette gir tidsmessig gjennomslag først, men lengre drevet tunnel fra Gvammen. 2. Stoppe driving tunnel fra Gvammen ved høybrekk for å starte etterarbeid. Drive resten av tunnelen fra Århus til gjennomslag. Dette gir senere gjennomslag, forklarer Øygarden.

Oppstarten av etterarbeid i tunnelen settes i gang når entreprenøren avslutter drivingen fra Gvammen,

For øvrig er vi ferdig med betongbruene på Århus og har påbegynt arbeid med fundamenter til stålbruene på Gvammen. Arbeidet med disse bruene vil pågå utover høsten, sier Øygarden avslutningsvis.