Byggevareprodusenter satser med nye fabrikker

Onsdag ble to større investeringer blant byggevareprodusentene i Oppland gjort kjent; Hunton Fiber investerer i en ny fabrikk for trefiberisolasjon på Gjøvik og Gausdal Bruvoll investerer i ny fabrikk for maling av utvendig kledning.

Dermed ble det en viktig dag for treindustrien på Innlandet, og et tydelig bevis på at det nytter å satse på effektive fabrikker som leverandører til den norske byggenæringen.

Mange har vært redde for at vi står foran en større utflagging av produksjonsvirksomheter i Norge, ikke minst på grunn av høye lønns- og driftsutgifter. Den senere tids nyinvesteringer, ikke bare med onsdagens to meldinger, viser at så ikke er tilfelle. En rekke virksomheter viser nå gjennom praktisk handling at de er villige til å satse stort på byggevaremarkedet. Det er godt nytt, ikke bare for markedet i Oppland, men i hele Norge. Satser man riktig, og legger opp til en effektiv drift, kan man være fullt på høyde med utenlandske produkter produsert i lavkostland.

Hunton bekjentgjorde onsdag planene om å investere rundt 120 millioner i en helt ny trefiberisolasjonsfabrikk på Gjøvik. Her skal det legges opp til en årlig produksjonskapasitet til en verdi av nærmere 300 millioner kroner, og fabrikkinvesteringene skal gi opp mot 60 nye arbeidsplasser. Fabrikken skal etter planen stå ferdig i 2018. Samme dag lanserte Gausdal Bruvoll i Østre Gausdal sine planer for en ny fabrikk med malingsanlegg for utvendig kledning. Denne utvidelsen og moderniseringen, ikke minst på IKT-siden, skal koste rundt 45 millioner kroner – og skal stå ferdig høsten 2017.

Denne typen nyinvesteringer er godt nytt for hele næringen, og forhåpentligvis en oppmuntring til andre som også vurderer å satse. Byggenæringen har i dag en aktivitet som aldri har vært høyere, og signalene vi nå ser i markedet tyder på at dette er vekst som vil øke på i årene fremover. Landet har fortsatt en sterk urbanisering, det bygges mye i og rundt de store byene av både boliger og annen nødvending infrastruktur. I tillegg ser vi en sterk befolkningsvekst, og ikke minst vil dette gi seg utslag i Stor-Oslo. De som tør å satse og gjør dette på riktig måte, vil kunne hente ut store effekter både på kort og noe lenger sikt.

Spesielt de som våger å satse på moderne og fremtidsrettede løsninger – ikke minst inn mot den nye digitale fremtiden - hva enn dette måtte bringe av innovasjoner, vil kunne ha et forsprang som kan bli vanskelig å ta igjen for de som ikke våger å satse. Vi både håper og tror vi vil se mange spennende satsninger både innen byggevareindustrien, men også i resten av byggenæringen i tiden fremover. Mye ligger nå til rette for en spennende tid for norsk byggenæring.