Løvenskiold skal bli mer Proff

Løvenskiold har ambisjoner om å utvikle Norges beste proffkonsept. Derfor er det satt i gang en offensiv på proffmarkedet hvor proffkundene skal betjenes slik de selv ønsker det.

Organisasjonsmessig betyr dette at kompetanseenhetene Løvenskiold Proff og Maxbo Storkunde fusjonerer og endrer navn til Maxbo Proff. Vi har innsett at vi må bearbeide proffmarkedet på en annen måte, sier kjededirektør Tom Borthen til Byggeindustrien. Store landsdekkende entreprenører stiller nye krav samtidig som de ønsker å inngå sentrale avtaler. Dessuten skjer det en strukturendring i entreprenørmarkedet hvor store aktører kjøper mindre virksomheter. Dette må vi kunne fange opp slik at vi kan betjene proffkundene med hele vårt nett, sier han. Tidlig i prosessen Borthen opplyser at Løvenskiold i denne saken har gått tidlig ut med informasjon om den nye proff-fokuseringen kombinert med omorganiseringen. Derfor kan han ikke være for konkret om hva som fysisk vil skje ute i markedet og på utsalgsstedene. Men han snakker om en samordning av transport og innkjøp på tvers av fire regioner som proffvirksomheten nå skal organiseres i. Løvenskiold-eide Maxbo-varehus samt Løvenskiold Proff-anlegg blir omorganisert ut i fra en slik regional basert struktur. Maxbo Proff-administrasjonen vil ha fokus på konseptutvikling og tilrettelegging for lokal proff-bearbeidelse samt for den direkte betjeningen av de store og mellomstore entreprenørene. Samtidig skal det utvikles systemer for hvordan det enkelte Maxbo-varehus som får status som Maxbo Proff, også skal betjene kundegruppene som det er inngått sentrale avtaler med. Det vil bli stilt krav til så vel egne butikker som franchisetakere som blir med på Maxbo Proff særlig med hensyn på sortiment, kompetanse og priser. Den overordnede målsettingen er å betjene markedet bedre for proffkunden, sier kjededirektør Borthen. Avtaleforhandlinger Tom Borthen opplyser at Løvenskiold er i avsluttende forhandlinger med så vel landsdekkende entreprenører som regionale og lokale entreprenørselskaper om sentrale leveranse- og samarbeidsavtaler hvor det kan være aktuelt å dra veksler på samarbeidspartneren Reinertsen for nordlige deler av Norge.. Det er positive prosesser på gang så dette ser vi lyst på. Slike sentrale avtaler er vi meget interessert i å inngå, sier han uten at han på det nåværende stadium vil gå ut med konkrete navn på storkunder. Vi selger ikke skinnet før bjørnen er skutt, avslutter han.