- Vi lyttet til markedet, fikk gode innspill fra kundene og bestemte at vi ville lansere M7A fra og med 1. april i år. Teknisk sjef Terje Andersen i Uponor AS er tydelig stolt over den nye veggboksen, som allerede har blitt meget godt mottatt.

Uponor satser stort på sine nye veggbokser

Uponor AS valgte å gå nye veier da den nye veggboksen M7A ble lansert tidlig i april. Nå er det forventninger om å nå et salg på 250.000 enheter første år.

Teknisk sjef Terje Andersen legger ikke skjul på at det var behov for en oppgradering av veggboksen. Det var i september 2014 at en konsernbeslutning medførte at Uponor AS skulle ta over produksjonen selv. Produksjonen skulle skje inhouse. Dette skjedde etter at en ekstern leverandør hadde vært inne i bildet i mange år og hadde bidratt med både know how og god produksjon.

- Vi kom med M7 i september-oktober 2014. Når vi da lanserte den første utgaven så vi, og ikke minst kundene - at dette ikke var helt på høyden. Ikke det at veggboksen var så utrolig dårlig, men forventningene til Uponors egenproduserte boks var skrudd himmelhøyt. Det ble rett og slett ikke match mellom forventninger og det faktiske produktet, forteller Andersen i en pressemelding.

- Etter å ha lansert den første egne utgaven så vi selv at det var funksjoner og tekniske løsninger som både markedet og vi selv savnet – vi fikk forbedringspotensialet midt i fleisen fra flere kanter, og det er vi takknemlig for i dag. For å realisere den nye boksen ble det satt ned en nordisk arbeidsgruppe på 8-10 nøkkelpersoner som fikk vide fullmakter til å gjøre en så fremragende jobb som mulig. Det var en salig blanding av gode forslag fra kundene kombinert med egne erfaringer som fikk oss til å sette oss ned ved tegnebordet igjen. Vi brukte den tiden vi trengte, og ga oss ikke før vi var i mål, forteller Andersen. Prosessen tok nærmere ett år.


Som en takk til alle som hadde bidratt til å gjøre veggboksen optimal, sendte Uponor AS ut de 600 første eksemplarene av M7A, pakket i gråpapir sammen med litt godteri, til sine trofaste kunder som hadde bidratt med både skriftlig og muntlig tilbakemelding.

- Vi har respekt for våre kunder, og lytter til gode innspill. Hele organisasjonen, fra selgere til teknikere, brukte sine kontakter for å nå frem til gode forbedringsforslag, hele prosessen fra A til Å til å tok ett år. Og da sto vi klare med en veggboks vi kan være stolte av og som vi selger med hevet hode.

- Den nye veggboksen er blitt både mer solid og intelligent, det er blant annet lagt inn nye skrå hull for bedre innfesting. Nå har vi igjen den beste veggboksen på markedet, og takker våre kunder og samarbeidspartnere for den viktige evalueringsjobben som ble gjort før produksjonen gikk i gang, forteller Andersen.

Han legger til at veggboksen er et viktig produkt, men at det er selve skapet som er hjertet.

- Veggboksen er en viktig enhet i et tappevannsystem. Det står inni veggen, og skal rett og slett bare virke år etter år, sier han.

- Straks etter at gavepakningene med de 600 første M7A veggboksene gikk ut på markedet, tok det kort tid før ordrekontoret merket stor pågang. Vi håper på å nå 250.000 solgte M7A veggbokser i løpet av produktets første år, forteller teknisk sjef Terje Andersen.