- I en tidlig fase av et prosjekt kan man med hell fremstille prosjekter med et økonomisk spenn. Når man først har ferdigdefinert et prosjekt, vil stort sett kostnadene holde seg, uttalte Norconsults Sindre Blindheim på frokostmøtet hos NHO.Jon SandnesBjørn Erik SelnesIngrid Dahl HovlandKetil Solvik-OlsenIngebjørg HartoDet var mye folk i salen på frokostmøtet.ingrid Dahl Hovland, Jon Sandnes og Ketil-Solvik Olsen.

- Bør ikke legge for stor vekt på kostnader i tidlig fase

Sindre Blindheim, som har utarbeidet Norconsult-rapporten som tar for seg kostnadsøkningen i norske veiprosjekter, mener man ikke bør legge for stor vekt på kostnadstallene i en tidlig fase.

I rapporten «Årsaker til kostnadsøkninger i norske vegprosjekt» går Blindheim nærmere inn på hvordan et prosjekt blir vesentlig dyrere enn opprinnelig lagt til grunn – og peker på at det er en omfattende problemstilling. Hovedkonklusjonen er at kostnadsøkningen kommer i sleve planleggingsfasen og ikke i byggefasen.

– Det er ofte snakk om en omfangsprekk og ikke en kostnadssprekk, slår han fast. Med det mener han at elementer som legges til i et prosjekt underveis i planleggingen ofte går langt utover hva som lå i den opprinnelige planen. Dette kan være både elementer i utbyggingen, og også større omlegginger av både kvalitet og omfang sier Blindheim.

Han mener samtidig at man ikke må legge for stor vekt på kostnadstall i tidlige faser.

- I en tidlig fase av et prosjekt kan man med hell fremstille prosjekter med et økonomisk spenn. Når man først har ferdigdefinert et prosjekt, vil stort sett kostnadene holde seg, uttalte Blindheim på frokostmøtet hos NHO, som har bestilt Norconsult-rapporten, torsdag morgen.
Mange hadde møtt frem for å høre mer om rapporten og ikke minst høre hva sentrale ledere i anleggsbransjen mente om temaet, og det er liten tvil om at emnet engasjerte.

- Et problem
- Det er et problem for samfunnet når man har idé om en sum, så blir det underveis noe helt annet. Jeg forstår politikernes frustrasjon – og dette må vi ta dette på alvor. Frem mot 2050 skal vi bruke er enn et statsbudsjett på veiutbygginger, noe som legger rammer for hele samfunnet. Vi må derfor slutte å peke på hverandre - vi sitter alle i samme båt – og dette er en utfordring vi må løse sammen, uttalte BNL-sjef Jon Sandnes, som også slo fast at det var mye å hente i byggefasen, og ikke bare i planleggingsfasen.

- Det beste jeg har lest
Bjørn Erik Selnes fra Vegdirektoratet var godt fornøyd med arbeidet som er gjort med Norconsult-rapporten.
- Jeg ønsker å gi ros til NHO og de som har laget rapporten. Dett er noe av det beste jeg har lest innenfor området, og peker på de reelle kostnadsdriverne innen veiutbyggingen. Dette er vi nødt til å ta innover oss – vi kan ikke peke på hverandre, og alle har et ansvar inn mot dette, uttalte Selnes.

Ingrid Dahl Hovlands Nye Veier AS er samferdselsministerens nye verktøy for å bygge billigere og raskere. På NHO-samlingen fortalte hun at de nå er i full gang med å starte opp arbeidet rundt realiseringen av flere av utbyggingene.

- Vi mener at det er mulig å hente inn betydelige innsparinger innen veiutbyggingen i Norge, uttalte Dahl Hovland.

Les rapporten "Årsaker til kostnadsøkninger i norske vegprosjekt"