Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

- Må bli flinkere til å prioritere

I en rapport utarbeidet av Norconsult på vegne av NHO kom det frem at det er planleggingstiden som i hovedsak fordyrer veiprosjekter i Norge, ikke selve byggefasen. – Vi må bli flinkere til å prioritere i våre infrastrukturutbygginger, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I forbindelse med fremleggelsen av rapporten «Årsaker til kostnadsøkninger i norske vegprosjekt» ble det torsdag arrangert et frokostmøte hvor man gikk nærmere inn på problemstillingen.

- Hvordan få mest mulig vei for pengene, det er et vanvittig viktig tema, slo Solvik-Olsen fast på møtet.


- Vi politikere lover ofte i valgkampene veldig mye, også innen samferdsel – og dette koster å gjennomføre. Det er også ofte slik at vi skaper utfordringer i planleggingsfasen av prosjekter, ved at det legges til elementer som først ikke var planlagt, men som politikerne klarer å få inn i prosjektene. Samtidig er ikke iveren til å ta ut elementer, eller hele prosjekter, like stor som å legge til nye, og da øker kostnadene, sier han.

Samferdselsministeren peker på at vi må bli strengere til å prioritere både mellom veiprosjekter, og hvilke ekstrakostnader vi skal være villige til å legge på et prosjekt.

- Vi er ofte for dårlige til å prioritere - og det er jo slik at om man har mye penger, så er det lettere å bruke midler på alle mulige tiltak. Vi må kunne si om et veiprosjekt at dette er godt nok, uten nødvendigvis å kunne vinne arkitektur-priser. Får folk en vei som er god nok, vil de aller fleste være fornøyde med dette – så man må spørre seg hva som er nødvendig å legge inn og prioritere i en utbygging, utdyper han.

Solvik-Olsen er også helt klar på at fagfolkene bør få større makt når viktige valg skal gjøres i planleggingen av veiprosjekter, gjerne valg som kan få store økonomiske konsekvenser for et prosjekt.

- Politikerne, også ofte lokalpolitikere, har fått for stor makt når viktige avgjørelser rundt en utbygging skal fattes. Det er viktig med politikk, men ikke når det skal bestemmes hvor et kryss skal ligge – det må fagfolkene få avgjøre, slår han fast.

Han dro også frem noen eksempler for å illustrere problemstillingen. 


- Jeg blir av og til litt skremt når jeg er ute og kjører på veier og ser hva som planlegges. Jeg kjørte for eksempel på E6 i Hedmark hvor det skal bygges ny Mjøsbru. Her har det vært vurdert å flytte brua et stykke unna opprinnelig trasé på grunn av at man ikke skal ødelegge siktlinjen til to gravhauger – noe som vil koste 50 millioner kroner ekstra. Noen vil kanskje si dette er lite i et stort prosjekt – men 50 millioner kroner er mye penger. Da må man spørre seg om det viktigste kulturhistoriske arbeidet man skal gjøre i regionen er å flytte Mjøsbrua for 50 millioner kroner, eller kunne disse pengene blitt brukt på annet kulturhistorisk arbeid, spør Solvik-Olsen.