Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX

Passasjeravgift truer utbyggingsvisjon på Gardermoen

Avinor ønsker en tredje rullebane på Gardermoen innen 2030. Det kan den omstridte flypassasjeravgiften sette en stopper for.

Årsaken er at passasjerveksten på Oslo Lufthavn (OSL) går tregere som følge av den særnorske avgiften, skriver Dagens Næringsliv. Siden finanskrisen har passasjertrafikken over Gardermoen vokst bratt, men nå stikker Arlanda i Stockholm og Kastrup i København ifra.

På nabolandenes flyplasser er utenrikstrafikken dominerende, og stadig nye destinasjoner legges til rutekartene. I forrige uke meldte SAS at selskapet – som følge av passasjeravgiften – vurderer å flytte langdistanseturer til København eller Stockholm framfor OSL.

– Det er ikke bare SAS som ser på dette. Alle flyselskaper kan jo velge hvilken flyplass man opererer på, sa SAS-sjef Rickard Gustafson til DN.

Avinor mener at det må bygges en tredje rullebane på Oslo Lufthavn innen 2030 for å ta hånd om passasjerveksten. Trafikktallene så langt i år viser at Arlanda har hatt over dobbelt så stor vekst som Gardermoen.