Illustrasjosnfoto

PNC Norge lavest på fv17 Liafjellet-Olvikvatnet

Mer enn 184 millioner kroner skiller det laveste tilbudet fra det høyeste på prosjektet i Nordland.

- Dette spennet viser at det er stor interesse for veiprosjekter i nord. Det er også mange norske entreprenører blant tilbyderne. Dette er et av mange nødvendige rassikringsprosjekter som må gjennomføres for å sikre næringsliv og befolkning trygge veier i Nordland fremover, sier fylkesråd for samferdsel Willfred Nordlund (Sp) i Nordland fylkeskommune.

- Statens vegvesen skal gjennomgå alle tilbudene, og de tar sikte på å signere kontrakt med valgt tilbyder i midten av juli. Byggingen starter etter planen i august, sier Nordlund.

Her er tilbudene som kom inn:

 - Skanska Norge AS - 370 712 157,95
- Leonhard Nilsen & Sønner AS - 483 313 073,29
- NCC - 369 840 790,00
- PNC Norge AS (tidligere Porr Norge AS) - 339 295 974,84
- Metrostav AS - 383 835 892,00
- Aldesa Construcciones SA - 450 040 944,32
- TOTO-KNAS (arbeidsfellesskap) - 523 790 477,00
- Hæhre Entreprenør AS - 349 889 898,22
- AF Gruppen Norge AS - 423 695 626,81

- Vi regner med å kunne signere kontrakt med en av disse i midten av juli. Spaden går i jorda i august, sier prosjektleder Jann Eliassen i Statens vegvesen.

Prosjektet er hjemhørende i Lurøy kommune på Helgeland. Her skal det bygges 5,5 kilometer veg frem til grensa til nabokommunen Rødøy. Vegen skal gå gjennom to tunneler: først en gjennom Liafjellet på ca. 1900 meter og deretter en kort tunnel ut til Olvikvatnet. Vegen krysser vannet på fylling og en liten bru.

Vegbredden før den første tunnelen og etter den siste blir 6,5 meter. I og mellom tunnelene blir vegbredden 8,5 meter. Fartsgrensen blir 80 km/t på hele strekningen.

Statens vegvesen er byggherre på vegne av Nordland fylkeskommune. Den nye vegen skal være ferdig sommeren 2019.