Mjøs-Produkter med maratonavretting i Vikingskipet

400 tonn Hey’di avrettingsmasse måtte til da Mjøs-Produkter AS sto for første steg av oppbyggingen av det nye banedekket i Vikingskipet.

Vikingskip-anlegget på Hamar, som ble bygget til Lillehammer OL i 1994, har i mange år hatt problemer knyttet til lekkasjer i de innstøpte kjølerørene i banedekket. Dette er bakgrunnen for at Hamar kommune må investere cirka 70 millioner kroner i nytt banedekke og oppgradert kjøleanlegg.

Tidligere har Byggeindustrien skrevet om Øst-Riv som utførte oppdraget med å skjære opp hele det gamle toppdekket i betong og fjerne underliggende isolasjon. Nå er totalentreprenøren Veidekke i gang med oppbyggingen av det nye banedekket og nylig var Mjøs-Produkter på plass for å avrette den 10.000 kvadratmeter store bunnplata.

I løpet av to meget hektiske dager pumpet gulventreprenøren ut 400 tonn Hey’di Proplan Multi avrettingsmasse.

– Vi nivellerte hele flaten med nivelleringspinner med et rutemønster på 2x2 meter. Vi satt ut 3-4000 pinner som ble kappet i riktig høyde basert på høydemål tatt av Geoplan på Gjøvik. Det var et krav om en maks høydeforskjell på fem millimeter, men ifølge målingene kom vi innenfor to millimeter, forteller Carl Omsted i Mjøs-Produkter.

Han beskriver avrettingen av Vikingskip-dekket som et vellykket maratonprosjekt.

– Vi har hatt større prosjekter, men aldri et maratonløp som dette. Hey’di leverte bra og trailerne med avrettingsmasse kom på løpende bånd. Vi kjørte to pumpebiler og kunne dermed pumpe ut 30 tonn i timen. Da er det viktig at logistikken fungerer og det gjorde den, forteller Omsted.