«Salmon Home no1» ble sjøsatt i Smevågen i Averøy tirsdag 14. juni. Foto: Kjell HerskedalFoto: Kjell HerskedalF.v. Per Helge Pedersen i Fishfarming Innovation, visekonsernsjef i Betonmast Peter Sandrup, prosjektleder Terje Eknes og konsernsjef Jørgen Evensen i Betonmast. Foto: Kjell HerskedalFoto: Kjell HerskedalPer Helge Pedersen med «Salmon Home no1» liggende i bakgrunnen. Foto: Kjell Herskedal

Verdens første flytende betongmerd sjøsatt

Verdens første flytende betongmerd for oppdrettsfisk ble sjøsatt i Averøy på Nordmøre tirsdag 14. juni.

«Salmon Home no1» kan være starten på et nytt betongeventyr. Betonmast er klar til å investere i et moderne produksjonsanlegg på industriområdet i Smevågen.

Bak både idé og gjennomføring av pilottanken står Byggeindustriens tidligere sjefredaktør Per Helge Pedersen – nå daglig leder i eget selskap Fishfarming Innovation. Pedersen hadde ordnet med champagne til dåpen, gudmor, ordfører, konsernsjefer på plass, mye publikum, grillmat. Godt sommervær bidro til å gi den meget spesielle dåpen en flott ramme.

Pedersen tror betongmerder av denne typen vil gi byggenæringen store oppgaver i årene som kommer. Det tror også konsernsjef Jørgen Evensen og visekonsernsjef Peter Sandrup i Betonmast som begge var til stede under sjøsettingen.

- Det er spennende med innovative ideer. Denne har et stort miljøaspekt ved seg og løser mange av problemene oppdrettsnæringen har i dag. Derfor har vi tro på at dette kan bli en industri, sier Evensen til Byggeindustrien.

Betonmast ser for seg at betongmerder for hele landet kan bygges i Averøy og slepes til de ulike oppdrettsanleggene.

Pilottank

Pilottanken er på 1.000 kubikkmeter og veier 267 tonn. Betonmast ser for seg tilsvarende tanker i full skala på opptil 5.000 kubikkmeter.

Ifølge Pedersen gir en betongmerd store driftsfordeler sammenholdt med dagens merder. 

- Forsøk viser at fiskens overlevelsesevne øker og at den vokser raskere. Den tykke merdveggen gjør det omtrent umulig for fisk å rømme. Vannet pumpes opp fra ti meters dyp. Der er det ikke lakselus. Skulle det likevel komme lus i merden, vil det være begrenset og problemfritt å fjerne. Det vil også være praktisk enklere å flytte settefisk, påpeker han.

Problemene med lakselus og rømming representerer et stort miljøproblem. Samtidig koster det laksenæringen store summer hvert år.

Merden er konstruert slik at avfallet fra fisken samles opp i en tank og kan utnyttes. Tanken vil dermed også kunne løse dette miljøproblemet.

Pedersen tror at produksjonstiden, som følge av en mer stabil temperatur på vannet, kan reduseres med et halvt år fra settefisk til slakteferdig fisk på 5,5 kilo (fra 18 til 12 måneder), hvilket vil gi næringen store gevinster.

Konstruksjonen

Merden er støpt i betong og har to vegger, en indre og en ytre hver på ca. 10 centimeter. Mellom de to veggene er det 70 centimeter isopor. Tykkelsen gir en bred og god gangveg på toppen, som gir en fordel for HMS under drift.

Konstruksjonen er støpt i B45-betong med stålfiber. Det er brukt vanlig armert betong i bunnen av tanken. Konstruksjonen holdes sammen av en oppspent bunnbjelke. Med en vekt på over 250 tonn merden ligge stabilt i sjøen.

Terje Egnes har vært Betonmast Røsands prosjektleder. Han forteller at det har vært gjort mye utviklingsarbeid underveis i byggearbeidene. Egnes og byggeleder Kolbjørn Mørk har vært nødt til å hente fram all tilgjengelig kreativitet for å komme i mål med dette prosjektet.

- Ikke minst har vi lært av våre feil underveis, sier Mørk.

Løftet en idé

Per Helge Pedersen ivret for denne typen betongmerder da han var sjefredaktør i Byggeindustrien. Ideen lanserte han første gang på et seminar i Stavanger i regi av Norsk Betongforening.

Pedersen tok selv ballen videre og satte fortgang i prosjektet da han ble pensjonist. Han har samarbeidet med et kreativt oppdrettsmiljø på Smøla og rådgivingsselskapet Dr. techn. Olav Olsen AS, som også knyttes til Condeep-plattformene, SINTEF, NTNU og bedrifter i byggenæringen. Betongtanken er bygd av Betonmast Røsand i samarbeid med en rekke andre.

Pedersen har fulgt både oppdrettsnæringen og oljenæringen i Norge fra starten av på 1960- og 70-tallet. Byggenæringen har tidligere hatt stor suksess med bygging av betongplattformer for olje- og gassnæringen. Han tror at denne typen betongmerder som det nå er utviklet en pilot for kan bli god industri i framtida.

Pilotmerden skal nå testes ut ved Smøla klekkeri og settefisk på Nordmøre. Prosjektet kan vise seg både å bli lønnsomt for betongindustrien, for oppdrettsnæringen – og ikke minst sette en stopper for oppdrettsnæringens omdømmeproblem med alle de miljøproblemene som har heftet med næringen.

Ulsteinkranen løftet merden fra byggeplassen i Smevågen i Averøy foran et tallrikt publikum og med boreplattformen Transocean liggende like ved. De seremonielle rammene var det ingenting å utsette på, med både gudmor og ordfører på plass. «Salmon Home nr. 1» ble barnet døpt, i champagne som kunne vært et moderne cruiseskip verdig. Og Per Helge Pedersen smurte selv på med en kraftsats i talen sin:

- Lykkes vi med dette skal vi ha dåp og sjøsetting to dager i uka her i Smevågen.