Daglig leder Trond Mathisen i selskapet Odd Mathisen AS mottar den gjeve prisen av direktør Trond Johannessen i MEF.

Havøysundvegen - årets nordnorske anleggsprosjekt

Seks finalister knivet om tittelen årets anleggsprosjekt i Nord-Norge under NNBA 2016 sist helg. Rassikringsanlegg på Havøysundvegen for Statens Vegvesen, utført av Odd Mathisen AS fra Alta, trakk det lengste strået.

De seks nominerte til beste anleggsprosjekt var:

- Øijord & Aanes Entreprenørforretning a.s.: Ny rundkjøring for Statens Vegvesen/Rana kommune i Vika i Rana - Terje Halsan AS: Molo i Granøy havn for Meløy kommune/Kystverket - TP Maskin AS: Bjørnfjell krysningsspor for Jernbaneverket - Målselv Maskin & Transport: Infrastruktur Rusta leir for Forsvarsbygg - Odd Mathisen AS: Rassikringsanlegg på Havøysundvegen for Statens Vegvesen - Brødrene Killi AS: Molo Kasfjord for Nordlaks Oppdrett AS

I juryens begrunnelse leser vi:

– Prosjektet hadde en arkitektonisk løsning som gjorde at prosjektet gled naturlig inn i omgivelsen hvor prosjektet ble utført. I mange tilfeller vil et slikt prosjekt bli oppfattet som et stort sår og inngrep i terrenget, men altså ikke denne gangen.

Den løsningen som var valgt stilte store krav til entreprenørens løsningsorientering. Det var et krav at stedlige masser skulle benyttes. Der hvor det ble behov for tilføring av masser som ikke var i veglinja, måtte det nye massetaket være i samme område hvor prosjektet ble utført. Det nye massetaket måtte avsluttes på en slik måte at det falt naturlig inn i den helhetlig profilen. Det skulle ikke være mulig i etterkant å se at det hadde vært tatt ut masser i området.

Et av kravene til prosjekt var at det skulle bidra til økt fremkommelighet om vinteren, ved at en skulle redusere behovet for å holde vegen stengt på grunn av rasfare.

Prosjektet går i gjennom et område av Norge hvor været kan være ekstrem dårlig både langs kysten og over fjellet og området er meget rasfarlig ved spesielle værforhold. Det medførte at det var veldig strenge krav til HMS og Sikker Jobbanalyse. Deler av året var det også totalt forbud mot å arbeide på prosjektet.

Avslutningsvis kan en nevne at dette prosjektet også har fått en hederspris i 2014. Det var Vegdirektørens hederspris – Vakre veger. Det er en hederspris som gis ved ujevne mellomrom til det veganlegget i Norge som har den beste estetiske kvaliteten tilpasset omgivelsene. Prisen ble gitt i konkurranse med 30 andre anlegg i Norge. Juryen i Vegdirektoratets pris bestod av fagperson fra ulike fagmiljøer/grupper innenfor vegbygging i Norge.

Til sist har det også hatt betydning at dette imponerende prosjektet er utført av en liten bedrift, med de særskilte utfordringene som det medfører i forhold til større jobber. Vinneren hadde bare 15 årsverk ved oppstart av prosjektet. Dette har krevd at hver og en av medarbeiderne engasjerte seg og la sin sjel i arbeidet.

Juryen for utvelgelse av Nord-Norges beste anleggsprosjekt 2016, har enstemmig bestemt at prisen skal tildeles prosjektet Rassikring av Skjarvelandet. Det var et svært rasfarlig område av Havøysundvegen – FV 889 i Finnmark.