Rapport: Norsk verdiskaping på 17 milliarder på to jernbaneprosjekt

En analyse utført av Oslo Economics på oppdrag fra Jernbaneverket viser at den norske verdiskapningen på Holm-Nykirke-prosjektet og Follobanen er på 17 milliarder kroner.

Rapporten finner at norsk verdiskaping i utbyggingsfasen vil utgjøre 86 prosent av samlet verdiskaping i Holm-Nykirke-utbyggingen og 72 prosent av samlet verdiskaping i Follobaneutbyggingen. Dette gir norsk verdiskaping på henholdsvis 4 mrd. og 13 mrd. kroner, tilsvarende 3 300 norske årsverk i Holm-Nykirke-utbyggingen og 7 200 norske årsverk i Follobaneutbyggingen.

– Det blir dokumentert at jernbaneprosjektene stimulerer norsk økonomi i utbyggingsperioden. Dette er meget nyttig kunnskap om en positiv effekt av våre prosjekter, selv om det primære for oss selvsagt er de samfunnsmessige gevinster som oppnås for passasjerer og godsnæringen når anleggene tas i bruk, sier assisterende jernbanedirektør Gunnar G. Løvås i en pressemelding.

– Analysen viser at den norske verdiskapingen er høy både når kontrakter tildeles norske og utenlandske entreprenører. Ringvirkningene i Norge blir uansett store, avslutter Løvås.

Årsaken til en lavere andel norsk verdiskaping og sysselsetting i Follobaneutbyggingen relativt til Holm-Nykirke-utbyggingen synes særlig å være knyttet til bruk av tunnelboremaskiner fremfor sprengning av tunneler. Produksjon av tunnelboremaskinene, ligger i utlandet. Dette gir en høyere importandel i vareinnsatsen og noe lavere samlet norsk verdiskapning.

Analysen er basert på inngåtte kontrakter og entreprenørenes prognoser for bruk av norsk og utenlandsk arbeidskraft og vareinnsats gjennom hele utbyggingsfasen.

Det erderimot flere som mener at verdiskapning alene ikke er riktig måleparameter.

– Dette prosjektet betyr langt mer enn bare norske årsverk. Vi mister kompetanse, norske fagarbeidere blir ikke brukt, vi taper lærlingeplasser, og samfunnet taper skatteinngang, sier EBA-direktør Kari Sandberg til Dagens Næringsliv.

Hun viser til egne EBA-analyser som understrekre at samfunnet går glipp av store inntekter når norske entreprenører velges bort.

– Dette svarer til 860 årsverk og en skatteinntekt på 232 millioner kroner, sier Sandberg til DN, med tanke på konklusjonene i Jernbaneverkets rapport.

Her finner du rapporten