Et steg mot et bedre seriøsitetsarbeid

Fredag ble det klart at man skal innføre nye regler rundt HMS-kortet - og det skjer med umiddelbar virkning. Selv om man ikke er i mål med arbeidet rundt HMS-kortet er dette et bra steg i riktig retning.

Det er flere konsekvenser med det oppdaterte regelverket som nå skal gjelde. Blant de viktigste er at verneombud, byggherre og andre med HMS-ansvar skal kunne kontrollere arbeidernes kort på plassen. Det er også slik at det er blitt en presisering av hvem som kan bestille HMS-kort, en presisering av HMS-kortets gyldighetsperiode, en presisering av arbeidsgivers plikt til å levere inn HMS-kort for opphørte arbeidsforhold og utløpte kort samt en presisering av kontrollmyndighetenes adgang til å inndra ugyldige HMS-kort.

Man er ikke i mål med ferdigstille HMS-kortets rolle i det viktige seriøsitetsarbeidet, men disse endringene, som nå også da skal settes i verk umiddelbart, vil åpenbart få en effekt. Det blir nå litt vanskeligere å jukse seg en vei inn på byggeplassen. Ikke minst vil det at de som er til stede på arbeidsplassen, og ikke bare myndighetene, nå kan sjekke gyldigheten av de viktige identifikasjonskortene kunne utgjøre en forskjell. Det har vært jobbet med å få innført disse endringene over lang tid, blant annet har BNL stått i bresjen og pushet på for å få gjennomført disse endringene.

Noen vil kanskje mene at reglene rundt HMS-kortene er for strenge og rigide, men da må vi huske på hvilken viktig funksjon disse kortene har – dette er ett av de viktigste bidragene for å sørge for at de useriøse ikke skal invadere landets byggeplasser. Seriøsitetsarbeidet må prioriteres om vi skal ha noe håp om at tingenes tilstand skal endre seg dit vi ønsker. Da må man også få på plass gode kontrollrutiner – eller så er det ikke mulig å vinne denne kampen.

Det er selvsagt fortsatt en del arbeid igjen før vi er kommet nærmere målet. BNL understreker blant annet viktigheten av at man skal ha HMS-kort på byggeplass fra dag én for få komme innom portene. Dette vil kunne bli en utfordring for de som opplever opp- og nedbemanninger på de ulike byggeplassene. Om dette skal bli en realitet må man derfor få på plass en enda mer smidig prosess med å få utstedt kortene, og dette bør nå bli den viktigste oppgaven å få plass innen arbeidet med HMS-kortene. Vi håper Arbeids- og sosialdepartementet derfor nå prioriterer akkurat dette aspektet, slik at man da kan komme enda et steg nærmere å nå målene innen seriøsitetsarbeidet.