<p>Presidenten i Sveits Johann Schneider- Ammann snakker med den tyske kansleren under åpningen av Gotthard-tunnelen. Foto: REUTERS/Peter Klaunzer</p>Foto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel SystemFoto: Swiss Travel System

Verdens lengste togtunnel åpnet i Sveits

Verdens lengste togtunnel, den 57,1 kilometer lange Gotthard-tunnelen under de sveitsiske Alpene, åpnet under en storslått seremoni.

Det har tatt 17 år og kostet over 100 milliarder kroner å bygge tunnelen, som går fra Erstfeld til Bodio i Sveits.

Tysklands statsminister Angela Merkel, Frankrikes president François Hollande og Italias statsminister Matteo Renzi var på plass under den storslåtte åpningen av den delvis EU-finansierte tunnelen, sammen med sveitsiske ledere.

Sveits mener togtunnelen vil revolusjonere godstransporten i Europa og fjerne behovet for 1 million trailertransporter årlig, noe som vil innebære et kraftig kutt i skadelige klimautslipp og annen forurensning.

Kutter reisetiden

Tunnelen gjennom de sveitsiske Alpene er langt fra den første, ettersom den første jernbanetunnelen under Gotthard-passet sto ferdig alt i 1882.

Den nye tunnelen er imidlertid både lengre og har langt større kapasitet, og når den tas i bruk i desember vil det passere opptil 260 godstog og 65 passasjertog der hvert eneste døgn.

Sporet strekker seg nå sammenhengende fra Rotterdam i Nederland til Genoa i Italia og vil forkorte reisetiden betydelig.

Mens det tidligere tok rundt 3 timer og 40 minutter å ta toget fra Zürich til Milano, vil det ta bare 2 timer og 40 minutter når den nye tunnelen åpner.

Fjær i alpelua

For sveitsiske ingeniører er den nye tunnelen er fjær i alpelua, ikke bare fordi den er verdens lengste, men også fordi arbeidet har vært vanskelig og tidkrevende og har foregått i temperaturer på opptil 46 grader.

Drøyt 2.200 år har gått siden Hannibal og hans elefanter og soldater måtte betale en svært høy pris på sin noe kronglete ferd fra Kartago til Den romerske republikk, via de sveitsiske Alpene.

Mens Hannibal mistet titusenvis av soldater da han krysset fjellene, mistet ni arbeidere livet under byggingen av Gotthard-tunnelen.

Fulgte planen

At arbeidet fulgte tidsplanen overrasker derimot ingen i et land som er kjent for sine presisjonsur, ei heller at budsjettet holdt til tross for at anleggsarbeiderne støtte på hele 73 ulike steinsorter og måtte frakte ut hele 28 millioner tonn masse før gjennomslaget var et faktum.

Den nye Gotthard-tunnelen overtar ikke bare tronen som verdens lengste jernbanetunnel fra den 53,8 kilometer lange Seikan-tunnelen i Japan, den går helt ned til 2,3 kilometer under bakken og blir med det også verdens dypeste.