Tor Helge Undheim i Norsk Scania (fra venstre), Olav Stangeland, Ulf Christiansen og Arild Netland i Norsk Scania. Leif Anders Skipenes i Istrail er ikke med på bildet, men har hatt en viktig rolle i utviklingen av Stangeland sin versjon av Scania P450. Foto: Stangeland MaskinFoto: Stangeland MaskinOlav Stangeland foran Scania P450. Foto: Stangeland MaskinFoto: Stangeland Maskin

Stangeland kjøpte spesiallagde lastebiler

Stangeland Maskin har kjøpt tre nye, spesiallagde lastebiler med egenskaper i retning av tradisjonelle dumpere fra Scania.

Det skriver Stangeland i en pressemelding denne uken.

Eier og leder av Stangeland Maskin, Olav Stangeland, har selv vært med å utforme lastebilene ut fra bedriftens behov.

Scania P450 har sekshjulsdrift og store grove dekk. Med enkle, ikke tvillingmonterte dekk i boggien, blir transporten mye renere, skriver Stangeland.

Dette skal sørge for at mengden sand og masse som normalt blir med dekkene, blir mindre når man kjører fra anleggsområder og ut på offentlig vei. Påbygget er spesiallaget og utviklet i et nært samarbeid mellom Leif Anders Skipenes i Istrail og Olav Stangeland. Tipphastigheten er også like god som på en dumper, heter det i pressemeldingen.

– Allison-girkassen er svært slitesterk og førervennlig, forklarer Olav Stangeland, som legger til at han har store forventninger til nyinvesteringen.

– Vi har høstet erfaringer med Man 6x6 og 8x8, som vi nå har brukt til å optimalisere de nye Scania P450, sier Stangeland.

– De har den store fordelen at de kan kjøre på veien, noe som er nyttig når veier skal krysses i anleggsarbeidet vårt. Ikke minst kan lastebilene brukes til alle typer oppdrag. For Stangeland Maskin betyr dette en mye større utnyttelse av hver enkelt bil, og dermed mindre ståtid, fortsetter Stangeland i pressemeldingen.

–For Scania har dette vært et spennende prosjekt, i tett samarbeid med Stangeland Maskin, forteller Arild Netland, distriktssjef hos Norsk Scania.

Bilene skal også vises frem under MEFA 2016-messen på Forus i Stavanger.