Foto: Anne Lise Bratsberg/Jernbaneverket

Hell fikk dobbeltspor

Det etterlengtede dobbeltsporet på Hell ble etablert siste helga i mai.

Utbyggingen av Hell-Værnes planlegges ferdigstilt ett år tidligere enn planlagt, og det blir satt trafikk over den nye brua med dobbeltspor allerede kommende høst, skriver Jernbaneverket på sine nettsider.

- Vi har hatt en effektiv byggeprosess, samt en ombygging av eksisterende sikringsanlegg som er direkte årsak til innsparing i både tid og penger, sier prosjektleder John Ivar Mogseth.

Den gamle jernbanebrua over Stjørdalselva har stått ut sin tjenestetid og skal nå erstattes med ny. Det har også lenge vært behov både for å bygge om sporene på Hell stasjon og for å oppgradere signalanlegget.

Den nye dobbeltsporbrua betyr større fart på togene over Stjørdalselva. Samtidig legges grunnlaget for morgendagens jernbane mot Steinkjer og svenskegrensa. Nye sporløsninger og ny plattform er klar når disse viktige togstrekningene skal elektrifiseres de neste fem åra. Da økes kapasiteten både på person- og godstrafikken, Trøndelagsfylkene knyttes nærmere sammen og standarden på jernbanen mot Sverige gjør oss til en del av det moderne jernbanenettet både i Norden og Europa, skriver Jernbaneverket.

Ifølge Jernbaneverket legger prosjektet til rette for økt persontrafikk og for at tilbudet på Trønderbanen blir mer konkurransedyktig i forhold til veitransport. Tiltakene vil bidra til økt kapasitet, sikkerhet, fleksibilitet og punktlighet på strekningen Hell-Værnes.

Det er Veidekke som er hovedentreprenør og NRC Rail er underentreprenør.