Montasjen av et nybygg på hele 12.300 kvadratmeter i massivtre er i full gang ved Romsdal videregående skole.
- Så langt jeg vet er det ikke bygd så store bygg i massivtre tidligere i Norge, sier Kent Are Kristiansen hos leverandøren WoodCon til Byggeindustrien.
Størst og dyrest
Dette blir også det største og dyreste skolebygget som Møre og Romsdal fylkeskommune noen gang har finansiert. Prislappen er 520 millioner kroner og bygget skal stå ferdig i desember 2017.
Byggherrens prosjektleder, Jostein Wengstad, opplyser at klimanøytrale byggevarer, rask byggetid og en visuell god opplevelse har vært de viktigste argumentene for å velge massivtre. Bygget får passivhusstandard og lowtech ventilasjon. Rektor Ivar Rød ved Romsdal videregående skole sier til Byggeindustrien at det er inspirerende å få være med på noe helt nytt. Han vektlegger innovative løsninger og et godt inneklima.
Et paradoks
Både Kristiansen fra WoodCon og assisterende fylkesrådmann i Møre og Romsdal, Willy Loftheim, ser paradokset i at elementene til dette bygget produseres i Østerrike av grantrær som vokser langt sør på det europeiske kontinentet, mens Norge er i ferd med å gro igjen. Samtidig eksporteres arbeidsplasser til Østerrike i en tid da ledigheten spesielt langs kysten i Norge øker. Foreløpig finnes ikke norsk produksjonskapasitet for så store bygg som dette i massivtre.
- Industrien i Norge bør kjenne sin besøkelsestid, sier Loftheim til Byggeindustrien.
Kledningen er i alle fall norsk, i royalimpregnert furu fra Surnadal. Bygget skal være ferdig utvendig allerede i desember i år.
Rask montering
- Dette er også Betonmast Røsands største byggeprosjekt så langt, og det går etter planen, sier prosjektleder Håvard Slatlem til Byggeindustrien.
- Vi startet med tomtearbeidene 22. februar. 9. mai startet elementmonteringen. I oktober skal hele bygget ha tett tak og i desember i år skal det være ferdig utvendig. Så her går det veldig fort.
2.900 kubikkmeter massivtre produsert av 11.000 grantrær går med til dette bygget. Elementene er transportert fra Østerrike til Åndalsnes i 40 jernbanevogner. Nytt i bygget er limtredragere med spenn på opptil 11 meter. Her har man utviklet en ny metode i prosjektet for å kunne klare så store spenn.
- Nøkkelord
- Tre
- Bygg
- Bildekarusell