Stor-Oslo blir større

Flere av områdene rundt hovedstaden er i ferd med å komme nærmere byen. Med storstilte jernbaneutbygginger vil store deler av Follo, Østfold, Vestfold og Hedmark åpne seg som utviklingsområder like i nærheten av Oslo og ikke minst vil Ringerike kunne oppleve en helt ny hverdag nå som Ringeriksbanen er i startgropa.

Dette er en utbygging Ringerike og sentrale krefter i Hønefoss har jobbet med gjennom mange år, og nå nærmer utbyggingen seg med stormskritt. Den nye jernbaneutbyggingen vil sørge for at avstanden mellom Hønefoss og Oslo kun blir på 30 minutter, noe som vil føre til at langt flere vil kunne bosette seg på Ringerike og jobbe i Oslo - og dermed totalt forandre statusen til Hønefoss. Her vil man på noe sikt se en stor oppblomstring av aktivitet og bosetting - og prisnivået vil nok stige kraftig. Det er jo også slik at jernbaneutbyggingen skjer samtidig som man skal bygge ut en ny E16 som også vil gjøre avstanden mellom Oslo og Hønefoss langt mindre for de som satser på bilen.

Denne utviklingen er flere i gang med å forberede seg mot allerede. Tirsdag kveld la Tronrud Eiendom sammen arkitektkontoret Snøhetta frem sine planer for hvordan de ser for seg utviklingen av fremtidens Hønefoss. Så mange ønsket å høre om planene at salen ble stappfull og de måtte stenge dørene, så det er helt klart stor lokal interesse rundt hva som skulle presenteres. Her la aktørene bak initiativet frem hvordan de ser for seg den videre utviklingen av sentrumsområdet og ikke minst de store boligutbyggingene ved nye stasjonsområder. Det skal bli spennende å se hvordan disse planene nå skal materialisere seg videre, men det er helt klart en spenstig satsning som nå er presentert.

Den videre utbyggingen av Intercity-satsingen, med Follobanen, vil gjøre hele Østlandet til ett arbeidsområde. Dette vil også gjøre mye for andre områder rundt Stor-Oslo, og er noe som vil kunne føre til lignende utbygginger og satsinger andre steder. Med den store tilflyttingen som vi ser mot Oslo og de nærmeste områdene rundt byen - med det påfølgende boligpresset, vil en ny jernbanehverdag kunne føre til en oppblomstring av flere tettsteder som er innen pendleravstand til de store jobbmarkedene. Dette åpner utvilsomt opp for de som tørr å satse, og vil selvsagt også kunne føre til en spennende tid for som jobber innen både infrastrukturutbygging og boligutvikling.