Rygge avvikler hvis Ryanair ikke snur

Hvis Ryanair gjør alvor av å avvikle sin base på Rygge, legges flyplassen ned 1. november. Statsminister Erna Solberg forsvarer den omstridte flypassasjeravgiften og refser Ryanair.

Tirsdag besluttet styret i Rygge sivile lufthavn at trafikken skal avvikles etter 1. november «dersom forventet fremtidig volum fra Ryanair bekreftes».

– Ryanairs ruteprogram antas offentliggjort i løpet av neste uke, heter det i pressemeldingen fra Rygge sivile lufthavn.

Flyplassledelsen legger skylden for avviklingen på den nye flypassasjeravgiften som kommer 1. juni. Men det vil ikke statsministeren være med på.

– Ingen norske lufthavner blir nedlagt på grunn av en avgift på flyreiser, skriver Solberg på Facebook.

– Lar oss ikke presse

Solberg går også kraftig i rette med Ryanair, som hun mener «ved gjentatte anledninger» har lagt press på europeiske lands myndigheter «for å slippe unna skatter og avgifter».

– Denne regjeringen lar seg ikke presse av Ryanair når det gjelder en avgift den norske nasjonalforsamlingen har vedtatt, skriver Solberg.

Administrerende direktør Pål Tandberg ved Moss Lufthavn Rygge er uenig.

– Vi må bare erkjenne at det er Stortinget som bestemmer i dette landet og ta det til etterretning, selv om vi synes dette er veldig urettferdig, sier han til NTB.

– Vi mister to tredeler av volumet vårt med denne avgiften. Kostnadsposisjonen vår blir ikke konkurransedyktig. Vi vil tape over 100 millioner kroner.

Ryanair ønsker overfor NRK ikke å kommentere saken tirsdag.

– Katastrofe for Moss

Geir Pollestad (Sp), som leder Stortingets næringskomité, mener det er en katastrofe for Moss-regionen og Østfold at rundt tusen nå kan miste jobben.

– Ansvaret for denne situasjonen med en flyplass som nå ser ut til å bli nedlagt, ligger hos regjeringen. Dette er en direkte konsekvens av flypassasjeravgiften, sier førstesekretær Peggy Hessen Følsvik i LO.

Også Orkla, som eier 40 prosent av Rygge sivile lufthavn, beklager utviklingen.

– Vi har forsøkt siden årsskiftet å jobbe på en systematisk måte for å få regjeringen til å endre sin beslutning. Vi har ikke blitt lyttet til, sier konserndirektør for kommunikasjon, Håkon Mageli.

Olav Thon, som gjennom sitt selskap Thon Holding også eier 40 prosent, sier alt er blitt gjort for å redde flyplassen.

– Men denne flypassasjeravgiften fikk begeret til å flyte over d for de flyselskapene som eventuelt måtte være interessert, sier han til TV 2.

Håper på utredning

KrF håper en ny utredning kan redde flyplassen. Partiet har fått en samlet transportkomité på Stortinget med på å be regjeringen foreta en uavhengig kartlegging av flyplasskapasiteten på det sentrale Østlandet. Regjeringen skal også se på de ikke-statlige flyplassenes plass i den norske luftfarten.

– Det er mitt mål at vi skal bevare Moss Lufthavn Rygge, sier KrFs stortingsrepresentant Line Henriette Hjemdal fra Østfold til NTB.

Innføringen av flypassasjeravgiften ble tidligere i år utsatt fra 1. april til 1. juni. Finansminister Siv Jensen (Frp) har likevel hele tiden sagt at stortingsvedtaket fra i fjor høst skal følges opp. 13. mai ble forskriften formelt fastsatt av Finansdepartementet, etter at en disputt med EFTAs overvåkingsorgan ESA foreløpig er ryddet av veien.

Motstandernes siste håp for endring er nå at avgiften blir strøket under forhandlingene på borgerlig side om revidert nasjonalbudsjett. Flere kilder i forhandlingsrommet avviser imidlertid dette som helt uaktuelt overfor NTB.