Foto: Cathrine Vigander

Mener dette viser at vi bygger med for lav kvalitet – men arkitekten bak er uenig

Arkitekt Cathrine Vigander mener nybygget Handelshøyskolen i Trondheim er et eksempel på at det bygges med for lav kvalitet i Norge. Bildet hun la ut av fasaden på Facebook har vekt mange reaksjoner, men arkitektene som tegnet bygget kjenner seg ikke igjen i kritikken.

Facebook skriver Vigander at hun ble deprimert da hun etter to inspirerende dager som arkitektursensor på NTNU så det som tilsynelatende skulle være en solid yttervegg. En tilsynelatende solid fasade var ikke så solid som man skulle tro. Fasadeplatene var gått i stykker, og man kunne se rett inn i kjelleren. Den nye Handelshøyskolen ble ferdigstilt i 2014, og har blitt tildelt Eiendomsprisen i Trondheim.

Cathrine Vigander

«Vi bygger med for lav kvalitet i Norge i dag - utskifting av materialer og komponenter allerede kort tid etter ferdigstillelse er et enormt miljøproblem og et stort samfunnsøkonomisk problem. … Kombinasjonen av dårlig tid, krav til inntjening og ansvarsfraskrivelse påvirker kvaliteten av det som bygges. "Money talks - quality walks" kaller jeg det. Bildet er mer nyansert enn dette, men det er et faktum at det bygges med for lav kvalitet og det må vi gjøre noe med. Vi kommer til å fortsette med å kjempe for kvalitet og håper vi kan bidra positivt inn i arbeidet med å få til en holdningsendring til fordel for kvalitet i omgivelsene våre - det fortjener alle, ikke minst miljøet vårt», skriver hun.

Stor respons

Responsen på det sosiale nettverket lot ikke vente på seg, og debatten har gått siden. Samtidig understreker Vigander at hun er opptatt av temaet, og ikke å henge ut andre firma.

– Mulig det er en plan med at kjelleren er uisolert, men uansett en dårlig sokkeldetalj som ikke tåler tiden og jeg tror også dette må være negativt for det samlede energiregnskapet. Element er opptatt av å jobbe med arkitektur som varer og vi engasjerer oss i arkitekturpolitikk, regelverk og utdanning for å forsøke å få til en endring istedenfor å klage. Jeg vil ikke henge ut noen, men det er viktig at tema knyttet til utskifting av materialer som et stort miljøproblem belyses bredere, sier hun til Byggeindustrien.

President i Norske arkitekters landsforbund (NAL) Alexandria Algard er enig i det Vigander skriver. «Vel talt», skriver hun i en av kommentarene under innlegget.

Arkitekt Harald Martin Gjøvaag har også kastet seg inn i debatten, og han er ikke imponert.

«Stadig tilbakevendende utfordring! For øvrig er den utførelsen i strid med "God norsk skikk" og bryter med de fleste NBI-preaksepterte ytelser for marklagsdetaljer», skriver han på Facebook.

- Uttaler seg mot bedre viten

Byggherren er klar over problemet. – Jeg kjenner til at det har vært en skade på fasaden i forbindelse med en påkjørsel av en brøytebil, sier daglig leder Eivind Bustad i Rema Eiendom Nord til Byggeindustrien i en kort kommentar, og henviser til arkitekten.

– Det er ganske irriterende at noen tar et bilde og tror de ser sannheten og mot bedre viten uttaler seg som fagfolk, sier fagnettverksleder arkitektur Siri Luise Rørholt i Rambøll i Trondheim. Det er de som har tegnet bygget.

– Fra vår side er Travertin-kledningen av sokkelen på Handelshøyskolen et bevisst valg. Et valg tatt i samråd med totalentreprenør. Vi synes at Travertin er et flott naturmateriale som står godt til Cortenstål som er valgt på resten av fasaden. Her har vi valgt å dekke et hulrom, hvor alternativet ellers var å fylle igjen og støpe opp med betong. Den isolerte kjellerveggen ligger 1,8 meter bak den ødelagte steinplaten av Travertin. Ved å velge denne løsningen har vi på en enklere måte lagt til rette for endringer på huset, f. eks. dersom en ønsker en mer åpen fasade med en annen funksjon ut i mot Elgesetergate, legger hun til.

Arkitektene i Rambøll synes i tillegg at det ser bedre ut med en fasade i Travertin som møter bakken, enn å velge å fylle igjen og så støpe en betongvegg utenpå dette. De mener det er et rimeligere, mer miljøvennlig og mer fleksibelt alternativ.

Rørholt forteller at det er viktig å bygge med materialer som let kan skaffes til veie når man bygger tett inntil sterkt trafikkerte veier, og forteller at de har reserveplater i Travertin på lager.

– Det hender vel også at vinduer mot trafikkerte gater blir skadet. Da skifter vi også disse uten at vi skriker opp om dårlig kvalitet på bygget, avslutter hun.