Fv. 76 i Tosbotn i Brønnøy kommune har vært stengt siden begynnelsen av april, etter at det gikk to jordskred. Dette bildet er fra det største skredområdet. Foto: Henrik Lissman/Statens vegvesen

Hæhre sørger for at Tosenvegen åpner i sommer

Statens vegvesen har gjennomført en direkteanskaffelse for å fremskynde ferdigstillelsen av fv. 76 gjennom Tosbotn i Brønnøy kommune.

Det er Hæhre Entreprenør AS som skal gjenopprette vegforbindelsen mellom søndre Helgeland og E6. Arbeidet starter førstkommende mandag, og veien åpner etter planen for trafikk i løpet av juli.

Strekningen gjennom Tosbotn har ikke vært farbar siden begynnelsen av april, da to jordskred tok med seg deler av fylkesveien.

- Stengingen har rammet folk, næringsliv, offentlig beredskap og tjenesteyting i flere kommuner. Derfor er det viktig både for vegeier Nordland fylkeskommune og for oss å få reetablert forbindelsen så fort som mulig, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen i en pressemelding.

Direkteanskaffelse

De samfunnsmessige konsekvensene av stengt vei vil forverre seg når sommertrafikken tiltar. Regionvegsjefen har derfor besluttet å bruke unntaksbestemmelsene i forskrift om offentlige anskaffelser for å kunne inngå en avtale med en entreprenør, uten en tradisjonell anbudsrunde.

- Å lyse ut oppdraget vil ta lang tid, og kan vanskelig forsvares sett opp mot konsekvensene det har for tusenvis av mennesker ikke å ha en forbindelse til E6. Ved at vi kommer i gang nå, kan vi åpne vegen flere måneder tidligere enn vi ellers kunne ha gjort, sier Naimak.

Utfra kunnskap om entreprenører som har kompetanse, kapasitet, nødvendig utstyrspark og ledelse i området, har regionvegsjefen vært i kontakt med to virksomheter. Den ene hadde ikke kapasitet til å påta seg jobben.

- Hæhre har fra før av kontrakten for vegprosjektet E6 Helgeland nord. Det gjør at de kan rigge seg til fort, ettersom de allerede har både personell og materiell tilgjengelig i området, sier Naimak.

Ny vei på fast grunn

Statens vegvesen har i tiden etter raset gjennomført et omfattende undersøkelsesarbeid i skredområdet, for å kunne avgjøre hvordan veien skal gjenoppbygges. Planene for arbeidet er nå klare.

I det største skredområdet skal det tas ut en stor fjellskjæring, slik at vegen kan gjenoppbygges på steingrunn. Massene brukes til å bygge en steinfylling forbi det minste skredområdet.

Når Hæhre er ferdig med sin del av arbeidet, etter planen i løpet av juli måned, åpnes strekningen for trafikk. Avsluttende arbeid – blant annet asfaltering og oppsett av rekkverk – gjøres av entreprenører Statens vegvesen har drifts- og vedlikeholdskontrakter med. Veien skal være helt ferdig i løpet av høsten.

Jobben med gjenoppbygging av fylkesveg 76 gjøres på vegne av veieier Nordland fylkeskommune.

– Vi må bare bøye oss i støvet for de som har tatt beslutningen. Endelig lyttet de på vett og forstand, kanskje klarte vi å kommunisere hvilke utfordringer nærignslivet har hatt, jubler næringsforeningsleder John Arne Warholm overfor banett.no.

– Alle de som har plagdes med logistikk og å få saker og ting til å gå i hop, nå ser de løsningen. Dette er det håndslaget næringslivet på Sør-Helgeland trengte, og nyhetene vi nesten ikke turte å håpe på. Vi visste jo at det var en krise, men ville ikke snakke om det, sier han.