Milliardsalg i hageby

Boligkjøperne har tatt godt imot konseptet Krydderhagen på Hasle. Nylig rundet prosjektet en milliard kroner i solgte boliger.

AF Gruppen og Höegh Eiendom står bak prosjektet der byggetrinnene Koriander, Muskat og Basilikum er de første av totalt 500 leiligheter.

På Vinmonopolets gamle eiendom på Hasle har AF Gruppen og Höegh Eiendom utviklet et eiendomsprosjekt som har falt i smak blant både unge voksne boligkjøpere. Av de 265 leilighetene som foreløpig er lagt ut for salg, er over 90 prosent solgt. Prosjektet vil, som følge av det sterke salget, bli ferdigstilt inntil to år tidligere enn opprinnelig planlagt.

Moderne hageby

Moderne hageby er stikkordet som brukes om Krydderhagen.

- Da vi gikk inn i prosjektet for fire år siden, var området regulert og planlagt med ganske store og tunge boligblokker. Vi valgte å tone ned høyder og volumer, og tok et grønnere grep, forteller prosjektleder Espen Friis Jørgensen i AF Eiendom i en pressemelding.
En flott park på området, etablering av miljøgate og bilfrie områder er en del av det grønne grepet. Hver leilighet har godt med uteplass – alle har minst én balkong. Noen har også privat takterrasse.
Vinmonopolet hadde i sin tid et krydderlager på området, og byggetrinnene har fått navn etter urter man gjerne finner i en god krydderhage: Basilikum, Koriander og Muskat. Etter hvert kommer også Timian, Safran og Rosmarin. Boligene spenner fra 45 til 130 kvadratmeter i størrelse, og fra litt over 2 til rundt 9 millioner kroner i pris.

Leiligheter overlevert uten feil
Leilighetene bygges av AF Gruppen. To bygg med til sammen 50 leiligheter står allerede ferdig og de første beboerne flyttet inn i januar i år.

- Det andre bygget ble overlevert nå til påske og vi er stolte av å kunne overlevere to bygg så og si uten feil, sier Jørgensen.
De nye beboerne kan allerede glede seg over et utbedret kollektivtilbud. Løren T-bane ligger i hjørnet av tomten og åpnet i april. Til sommeren vil også AF Gruppen ferdigstille den flotte parken rundt de første byggene. Beboerne er både unge boligkjøpere som har valgt små kompaktboliger og voksne kjøpere med større leiligheter og flere fasiliteter.

- Vi har truffet godt med å tilpasse leilighetstypene til to vidt forskjellige målgrupper og har nok vært litt mer offensive enn vi pleier i forhold til markedsføring gjennom gode bilder og digitale kanaler. Dessuten er visningssenteret en innredet leilighet i fullskala med gode tekniske løsninger for å visualisere de ulike løsningene, forteller Jørgensen.
Höegh Eiendom og AF Gruppen står bak utviklingen av området HasleLinje. I tillegg til de 500 leilighetene i Krydderhagen, vil HasleLinje bestå av en rekke næringsbygg med totalt 6000 arbeidsplasser, barnehage og nærsenter med ulike servicetilbud.